Sunday, May 29, 2011

Lelaki Idaman 1



" Mama nak cakap benda ni EE..."



EE yang sibuk mengeluarkan bajunya dari bagasinya menoleh ke arah ibunya. Keningnya yang cantik terbentuk itu dikerutkan. Sedikit lagi ingin bercantum, serius benar bunyi bait kata mamanya itu. EE meletakkan bajunya ke tepi. BAgasinya ditutup dah dia membetulkan sila mengahadap mamanya.


"Apa mama? Macam serius aja bunyinya..."


EE memandang mamanya.' Ini serius, perlu bantu mama.' Sempat lagi dia ubah lirik lagu wonderpets itu.


"Actually, malam ni EE kena kahwin."


EE membuntangkan matanya. Wajah mamanya dipandang tajam.KAHWIN?? As in...NIKAH???


"What the fish ma? kahwin? Serius? Mama jangan ingat main-main tau! EE baru je nak 22 tahun! Mama dah suruh kahwin? EE tahulah EE anak sulong, tapi kenapa pulak nak gesakan EE? "


EE menyuarakan ketidakpuasan hatinya. Mama memeluk erat EE.


"Ala EE...kahwin ajelah...mama dah tengok lelaki tu..fuuh...cair mama, kalaulah mama muda macam kamu, mama sanggup kawen ngan dia!! Kahwin je lah!!"


EE membulatkan matanya. Dia memandang mamanya.


"CAIR? Handsome betul ke mama?"


Mama mengangguk.


"Dia tinggi?"

Angguk.



"Fair?"


Angguk


"Segak, body tough, rambut pacak-pacak"


Angguk.Anggukdan Angguk.


"Dia adalah semua ciri lelaki idaman EE nak tu! Mama dah ensure, lagipun, mama kawan rapat mama dia, so kiranya jadilah malam ni akad erk?"


EE mengangguk. Bibirnya tersenyum lebar. Ouh...akhirnyaaaaa...UNCLE LONG, erh! jap..jap...


"Ma, age dia berapa?"


EE bertanya.


"Dia dalam 8 tahun tua pada EE rasanya...kenapa...?"


Mama pula bertanya. Pelik juga dia melihat muka gatal yang ditayangkan oleh EZza Eryna itu. Manalah dapat genetik gedik itu. Eherm, mana tumpah kuah kalau tak ke lauk!


"O yes!! Thanks mama...akhirnya...EE dah jumpa UNCLE LONG EE!! Hoorey!! Okay mama...EE nak dress up! Dah pukul 2 petang ni...nak  pergi SPA, nak buat itu ini..."


EE senang-senang menolak mamanya keluar dari biliknya itu. Telefon pantas diambil dan di dail nombor rakan baiknya.


"ADEL! Eden mau kawen daa...kau mai rumah aku sekarang!"


Paap! Butang merah di tekan.


UUu..seronoknya mau kawen!! HAi senangnya dalam hati, dapat bersuami kacak!!
 

***







" Aku terima nikahnya Ezza Eryna binti Shahriman dengan mas kahwinnya RM 80 ringgit tunai.


Sekali lafaz, EE menjadi isteri kepada jejaka tersebut.


Jantung EE berdetak dua kali ganda laju apabila lelaki tersebut menghampirinya untuk sesi pembatalan air sembahyang. EE terpukau dengan karisma lelaki tersebut.


'Waah..ganteng bangat! Tinggi, muka bersih, cerah, tough, wow! exactly like mama said!'


Puji EE dalam hatinya. Kembang kuncup hatinya pabila lelaki tersebut duduk di hadapannya. Salam yang dihulurkan disambut dan tangan tersebut di kucup syahdu. Sebuah kucupan hangat singgah pada dahi EE. Mak aih budak miang tuh, senyumnya sampai ke telinga!



"Okay...UNCLE LONG!! Arrrrrrrrrrr!!!"



EE tetiba menjerit apabila dibiarkan bersendirian di dalam bilik bersama suami yang baru dinikahi. Masyaallah budak ni, tak reti malu ke apa menjerit malam-malam buta ni?


"Hisy, sayang...janganlah menjerit! Abang tak buat apa-apa dah nak menjerit! Excited sangat eh kahwin ni?"


EE termalu sendiri. Muka kalah cili boh dah! Merah!


"Mestilah suka, saya dah jumpa UNCLE LONG saya!"


Selamba EE bercakap sambil menanggalkan tudung di kepala. Jejaka itu tersenyum sendiri.

"UNCLE LONG? Siapa?"


Si suami bertanya kehairanan. Siapa tak pelik.



"Awaklah..memang saya dah aim dari dulu lagi nak panggil hubby saya UNCLE LONG!"


Jejaka tersebut mengangguk tanda faham.

"Kenapa panggil abang UNCLE LONG?"



Tetiba jejaka itu bertanya lagi. EE memandangnya dengan sengihan yang paling gatal!


"Sebab, saya ni fanatik gila dengan cerita novel online neh! Tajuk dia BIDADARA, hero dalam cerita tu dipanggil uncle long oleh heroin dia...so, saya pun ikut lah macam tu sebab saya peminat fanatik!Lagipun, ciri-ciri awak ni sebijik macam Luth aka UNCLE LONG tu...I like lorh!! "


Lelaki itu hanya mengangguk. Dia memeluk EE dari belakang.


"Awak tak nervous ke?"


Lelaki itu bertanya. EE tersengih sumbing.


"Tak, ok, saya mengantuk! Saya nak tidur...nanti awak kejutkan saya yea..ok nyte UNCLE LONG!"

Selamba badak EE terjun ke atas katil dan melelapkan matanya. Jejaka tersebut hanya tersenyum. Pelik betul budak EE ni.





***




"sayang...bangun..."


Terpisat-pisat EE membuka matanya. Dia tersenyum melihat suaminya. Fuh! Shirtless tu, muscle dia nampak waaa...ada 6 packs! cair wa kata luuu...


"Hurm...bangun dah ni...UNCLE LONG nak apa?"


Adess, manja je dengar !


"Abang nak air...tatau dapur mana...ambilkan please..."


EE menyelak cadarnya dan bangkit. Namun belum sempat kakinya melangkah keluar bilik, tangannya disambar dari belakang.


"Satu lagi, DON'T CALL ME UNCLE LONG!"


EE tersentap. Fuuh, tegas pelik je dengar. Dahlah cam garang aje bunyi...dah abes ke ayat dia tu ha?


"Or...you know what I can do...right?"


Kan dah kata, ayat tadi tu tergantung! Apakah? 

"Awak boleh buat apa?"



EE bertanya selamba.


"Sayang rasa apa? Janganlah jadi decent sangat...ni kan first night kita..."


GULP. EE menelan liur.


"Okay Uncle long! I promise..."


Badan EE dipusing menghadap dirin suaminya. Alamak...tersalah sebut!


"Oops, you did it again! Tak jadi air,,,I.WANT.MY.WIFE.NOW!"


'Laaaarikkkkkk!!'


Belum sempat EE buat apa-apa, badan dia sudah diangkat dan dibaling ke atas katil. Redha je lah.




"HWAAAAAAARRRRGGHH!!"


EE tersedar. Peluh didahi diseka. Dilihat sekelilingnya. Nasib lah mimpi! Bukan kat rumah, masih kat kampus! selamat!


"Ekau ni nape melalak pepagi buta daa? Eden mau siapkan manuskrip novel nih pun x senang! Terkejut tau!"


Adelia aka roomate cum BFF EE menegurnya.


"Adel! Aku mimpi...UNCLE LONG laaa...hush!"


Adelia meletakkan laptopnya ke bawah dan bersila memandang EE yang sedang meraup mukanya itu.


"Whaddaya mean UNCLE LONG?"


EE menghentak kepalanya dengan bantal. Kenapalah minah Adel ni lampi bila bab UNCLE LONG? Aku rasa aku dah cerita mimpi aku pasal UNCLE LONG sebelum ni.


"UNCLE LONG aka SUAMI aku dalam mimpi tu laa, haritu PART 1, ni PART 2...huhu...seram gak lau difikirkan!"


Adel sekadar mengangguk. Dia sudah dapat ingat cerita pasal UNCLE LONG si EE ni sebelum ini.


"Kau nampak tak muka dia kali ni? last time kau mimpi kau sedar je tak ingat muka dia. kali ni kau ingat tak?"


EE sekadar menggeleng. Adelia mengeluh.


"Aku rasakan beb, kau terlampau taksub dengan e novel cucuratap tuh! Tak de maknanya UNCLE LONG kau tu!"


EE mencebikkan bibirnya. MAk nenek betul Adel neh!


"Aku yakin Adel, dia wujud! Aku ingat satu je, aura dia kuat sangat! Aura dia buat aku rasa selamat je!"


EE dah start balik dah duk bayangkan LElaki Idaman itu.


"Woi! Dah-dah la melamun! Cecite cecite apa yang kau ingat lagi..."


Adelia dah semangat tu. manalah tau kut-kut boleh buat modal untuk mansukrip dia ni!


"Tang muka dia aku tak ingat apa-apa, kecuali bibir dia yang menggoda itu, pink gila bibir dia, dia putih, gigi dia cantik..."


"Woah, gigi cantik best nak kiss woo..."


EE menjeling tajam Adelia yang dah naik ulat bulu tu. Patrick di sebelah dicampak tanpa perasaan ke arah ADElia.


"See, kau sama je gatal ngan aku! Kata dulang paku serpih kunun!"

"Dah kau yang mula...kenapalah dalam banyak-banyak hal, kau ingat bibir dengan gigi dia aje? Orang ingat lah wajah penuh dia!"



Adelia mencicit ketawa. EE dah masamkan mukanya.


"Mana aku tau! Kau ingat aku pandai ke nak melukis sambil bermimpi? Aku tak ada lagi bakat macam tu! Kau ingat ni cerita HEROES ke ha? tapi betul juga, kalau aku ada power macam Milo dalam HEROES tu, mesti boleh tengok dah macam mana wajah Uncle Long tu!"




"Dah, dah...kau memang absolutely tiada power macam tu, tak payah nak berangan, sambung lagi!!"


EE berdehem. Adelia dah tak sabar nak tahu cerita selanjutnya.


"Muka dia aku totally tak ingat, masa akad tu dia pakai songkok hitam, baju melayu putih, samping perak emas hitam...and he is TALL!!"


Adelia tersenyum. Sebijik macam mimpi pertama yang EE cerita dulu. Haish EE ni...macam-macam songehnya.


EE pula tak habis-habis menjerit. Semangat sangat dia bila bincang pasal UNCLE LONG tu.


"Tu je ke? Nama dia?"


Adelia bertanya. Dengar cerita EE ni, sampai ke dia pun excited!


"Huhu..ni yang sedih, dah la muka dia aku tak ingat, nama pun aku tak tau!"


Adelia kembali mencapai laptopnya. Tetiba logik attack!


"EE, ko real la babe, mimpi je tu kan! Ish kau neh, Umur baru 22, dah sibuk nak berlaki! Dahlah lelaki tu tak wujud! Carilah cam aaron aziz tu kat real neh, yg dalam mimpi kau jugak kau nak!"


Selamba Adelia bersuara. EE dah tarik muncung.


"Lantak aku lah! Suami aku tuh! Aku yakin, Insyaallah, aku akan jumpa gak lelaki ni! Mana boleh aku mimpi kawen ngan firstnight ngan orang lain, tup tup kat realiti aku kawen ngan orang lain! Aku pun reti malu gak tau!"


EE tersenyap. Alamak..ada perkataan tak sepatutnya keluar tadi!


Adelia memandang EE dengan penuh curiga.


"EEeuuhh...kau mimpi tut? Hahaha...kau ni aku sangsi la, baru nak baligh ke? Aku ingat lelaki je wetdream, kau pun ada ek? hahaha..."


Ee membuat muka toya. Tak usah dilayan si kepala tak betul Adelia ni. Buang karan aje. Sambung tidur lagi baik! Kut Kut boleh dating lagi dengan UNCLE LONG kat alam mimpi...haish..sweetdreams EE, sweetdreams...


- To be continued-

15 comments:

  1. urgh. da agk. mimpi. HAHA.next!

    ReplyDelete
  2. mimpi rupanya!!hehe..

    tak lama lagi jumpa jodohlah jawabnya tu..huhu..

    keep it up!! ^_^

    ReplyDelete
  3. tringt mmpi sniri... jumpa bakal mak mrtua... tu pun dah rse cuak... blom mmpi kawen lg.. haha...
    Awin... part mana yg real tu haa???

    ReplyDelete
  4. hahaha...best siot dowh...ekekeke.....uncle long yer ;p

    ReplyDelete
  5. kiwi: hahaha...if I say nearly semua mimpi tu berlaku cmner erk??ngeeee..mimpi tu hadir sbg mimpi seseorang neh!

    ReplyDelete
  6. Hahaha lawak la cite ni Awin... Cepat smbung ek... Best tau cite ni...

    ReplyDelete
  7. i guess i knoe the part yg btol2 blaku tuh..hahha
    nice work again deer!!..hehe
    peace no war..

    ReplyDelete
  8. LOL. uncle long? pelik tu nk panggil laki camtu..hehe

    neway nice story. banyak keceriaan. i loike! :)

    ReplyDelete
  9. Uncle Long..ekeke :P

    Erk ada credit tuk Cik Cucuratap.. :P

    Niway best la Awin... :)

    ReplyDelete
  10. yeah..cucuratap~~~i suka diaaaa

    ReplyDelete
  11. Dah lama dah i x baca ur blog.. i still remeber u did write this story in another version but x update it..tapi tak now u r updating it ;) Thumbs up ;) Btw i did missed Cucuratap stories..Love the Uncle Long story!! Last time famous juga cerita Uncle Long ;)

    ReplyDelete
  12. Sis Suba : cucuratap is missing in action. I seriously miss readin Bidadara. The original Uncle Long (Luth) inspired me writing this story.

    ReplyDelete
  13. choihhh.. mimpi rupenye! adess..

    ReplyDelete
  14. wahhh... rindu kat Luth si Uncle Long tu...
    Cucuratap mmg MIA terus..

    ReplyDelete