Wednesday, November 21, 2012

Manis dan juga Masam (cerpen)




Wow.
Cantik.
Sangat sangat sangat cantik.
Rambut dia lurus, bibir pun, merah. Mata hazel, keningnya pula memang cantik terbentuk. Badannya  pula, memang hebat! Fantastic! Superb! It’s what they women refer as ‘my dream figure’.  Mataku betul-betul terpaut pada gambar si dia yang kini berada di dalam tanganku. 

 Betapa butanya aku pada ketika itu. Tergoda dengan penampilan seorang gadis yang berpakaian seksi-meksi; I judged her looks, and expected her within to be as good? Apa yang aku fikirkan yeah?
Oleh itu, sekarang ni, apa yang patut aku buat? 

“Assalamualaikum, how are you?”
Aku menalakan mataku yang tadi khusyuk merenung gambar Fatima ‘tersayang’ ke arah suara itu. Siapalah pulak yang ber-hai , how are you bagai ni atas feri ni? Jauh ke Penang aku lari ada jugak orang kenal ye? Mama ada sedara ke kat sini ah? Anak Mak Senah mana lak ni, tu dia, blonde!

“ Great,how are you?”

Oh, bukannya blonde, tudung dia warna kuning. Mr Sayf, you should be more alert of your surrounding.

“ Setakat ni, Alhamdulillah sebab saya dah jumpa awak. Awak tau tak, betapa bertuahnya awak ni sebenarnya?”

Pulak dah! Apa kes minah ni? Syukur sebab jumpa eden? Gila ke hapa?? Dahlah masalah si Fatima pun tak selesai lagi, muncul pulak masalah baru. And, mana dia tau aku ni bertuah? Gypsy girl betul!

“ Chup! Sebelum tu, saya kenal awak ke?” Aku bertanya sambil menjungkitkan keningku sebelah. Setinggi yang boleh, tentunya.

“ Awak tak kenal saya, and likewise. Saya pun tak kenal awak. Akan tapi, awak tau tak, saya rasa saya boleh bantu awak. Awak ada masalah kan?” 

Makin hairan dibuatnya. Budak ni, Google ke apa? Macam-macam dia tahu. Ada telephatic gift ke?

“ Macam mana awak tahu saya ada masalah?” Aku bertanya lanjut sambil memulangkan gambar Fatima ke dalam dompet.

“ Banyak  sangat klu yang awak beri pada saya. First, dahi awak tu, kerut-kerut duk tatap gambo cik adik tu dari tadi, second. mata awak lak tak kelip-kelip macam duk pikiaq cara nak solve probs awak,third, awak duk gigit-gigit bibir awak tu sambil duk mengeluh tak abeh-abeh, forth, kaki awak tu tak boleh duk diam. Nak ja duk ketuk-ketuk lantai feri ni, and the fifth and last...saya tak rasa awak nak tau.”

Terpaku. Sayf terpaku mendengar celoteh wanita itu. 

“Wow. You are extremely observant. Cakaplah yang kelima. I would like to know.”
Sayf berkata dengan sarkastiknya. ‘Tak ada kerja ke minah ni, boleh pulak dia pegi perhatikan aku.’

“ Awak sure?”

“Surelah. Cakap.”

“ Sure ni? Nak saya habaq kat awak?”

“Asalkan awak tak cakap I love you kat saya, saya nak dengar. What else did you observe?”
“Sure ni?? Okay, yang kelima, awak sedar ke tak yang kita ni tgh masuk laut! Bot ni duk karam, dan awak lak laloq duk tenung gambar kekasih dambaan hati awak tu. Orang lain duk kalut tinggal harta benda nak selamatkan nyawa, awak lak duk melekat punggong kat kerusi ni tak bangkit-bangkit cari life jacket. You are not conscious with your surrounding, nampak sangat awak nak mati lemas. Teruk sangat ke masalah awak dengan dia tu? "

Laju tak laju dia menuturkan alasan dia yang kelima tu. Sayf pula tergamam. ‘Biar betik bot ni tengah karam? Takkanlah sebegitu khusyuk dia menghadap muka kertas Fatima tu sampai dia terlalai dengan kekecohan di atas feri tu.

Sayf mengangkat kepalanya lalu memandang kiri kanan. Tudia, takdak papa aih!  Semua elok je. Uncle rambut putih kulit merah sunburn tu pun boleh siap lagi duk posing dengan cucu cicit dia ambik gambar.
Sayf kembali memandang gadis senteng akal tu.

“Gilalah engkau ni! Aku ingatkan betul dah tadi. Kau kencing aku erk??”
Si dia ketawa, tapi cepat-cepat menekup mulutnya. Tau pun nak sopan minah apa-nama-dia ni.

“ Peace awak. Saya nak buat lawak je la, awak nampak tua bila duk kerut-kerut dahi tu. Cubalah gelak sikit, awak ingat senang ke nak buat lawak?”

Dia senang-senang je tayang muka i-dun-care how-you-feel-but-i-had-my-fun. Lagilah si Sayf ni menggelegak. 

“ No peace peace. You really think this is funny? Bloody bastard. Dahlah, menyemak je, pergi cari seat lain. I do not need your assistance to solve my problems. Heh. Make your own  cake and eat it yourself!”

“ Yes, yes...let out your anger... lepaskan. Good, very good.”

Pulak dah!! Dah kena fire foul words pun budak perempuan ni buat releks lagi? Naik hairan si Sayf ni.

Sayf menarik nafas dalam-dalam. Haih, nasib nasib.

“Listen. Stranger. Lebih baik awak dan saya tak cakap lagi okay. I do not know you.”
Sayf meraup mukanya. 

‘Fatima! Kalau kau tak buat masalah, tak adanya aku kat feri ni. Tak jumpa aku dengan minah whacko ni. Timah o Timah.’

“ Oh, her name is Fatima?”

Muka gadis itu dah betul-betul di hadapan muka Sayf. Segala blackhead yang ada atas batang hidung perempuan tu dia dapat kira.
‘Choi!’

Cepat-cepat Sayf menjarakkan dirinya. 

“ Will you keep your nose out, human?”

Sayf menarik muka yang serius. Gadis itu juga bertegas.

“Nope. Macam ni lah, awak tak kenal saya, saya pun tak kenal awak. Tapi saya tahu awak ada masalah. I want to help you. Take it like this. Saya dah tak akan jumpa awak lepas ni, awak pula memang sah-sah takkan cari saya sebab sayakan busybody. So it should make it easier for you to talk to me regarding your probs, aye? Tak payah nak malu-malu dengan saya. Nama awak pun saya takkan tanya, and saya tak akan kasi nama saya.” 

Dia buat muka mintak gula-gula dia. Sayf mengeluh kesekian kalinya. Dia berfikir masak-masak.

“ Baiklah. Since I pun dah tak tahu nak cerita dekat sapa, you are the only unintended option that I have. So here goes nothing.”

Sayf menilik jam tangannya. Lagi 10 minit berbaki atas feri ni. 

“ Alhamdulillah. Okay, so... cecite.”

“ Huuh. To make it short, Mama I suruh kahwin. Dia dah kenal si Fatima ni, yelah, saya dan dia dah tunang dekat 6 bulan jugaklah. Tapikan, sejak akhir-akhir ni, I rasa Fatimah and me are not meant to be. Saya tak mahu kahwin lagi. Besar tanggungjawab tu. Si Fatima tu pun bukannya betul sangat. She is very manja, cemburu buta, suka membebel pulak tu. Naik pening tau saya ni. Bila ada on-call je dia interrogate saya macamlah I’m the only bachelor doctor in Hospital Tawakkal. She is very possessive. Dia tak solehah, tak pakai tudung, tak tutup aurat. Saya nak isteri solehah untuk jadi ibu kepada anak-anak saya nanti.”

Si gadis itu tersenyum sambil memandang Sayf.  Sayf pula menarik muka pelik.
“ Apa yang lawak tentang kisah saya?”
Si gadis berdehem. Dia berdiri sambil mencekak pinggang.

“ Mr Stranger, saya nak dengar kisah awak. Tapi yang saya dengar dua lines je pasal awak, the rest pasal flaws yang ada pada Fatima. Sorry to say, but adakah awak perfect?”

Sayf baru nak buka mulut jawab soalan tu tapi budak tu sambung lagi.

“ Awak kata dia tak solehah. Sebab dia tak pakai tudung? Fatima ada emak ke awak? Ada ayah?”
Dia bertanya kepada Sayf. Sayf hanya mengangguk.

“ Awak pernah tengok cara dia layan ibu bapa dia?”
Macam polis dah dia duk tanya soalan kepada Sayf.

“ As far as I know, dia layan mak bapak dia elok je.  Bulan-bulan hantar duit kat parents dia walaupun parents dia ada pencen. Nak keluar dengan saya pun dia bagitahu papa dia. Pergi rumah saya pun dia tolong ibu saya kat dapur. ”

Sayf explain dengan detail. Jarinya di angkat ke wajah, mengusap dagunya yang terbelah itu.

“ Hah! Anak yang baik tu. Awak ada pernah bagi mak ayah awak nafkah?”
Saif terkedu. Dia tak pernah bagi parents dia duit sebab dia tahu bapanya, seorang dato’, tidak memerlukan RM darinya.

“ Diam. Tak pernah lah tu kan?”
“TSK. Saya tak bagi sebab saya tahu dorang tak perlukan duit saya. My dad’s bussiness is running healthily.”

Sayf menegakkan dirinya. Apa yang perempuan ni nak try to prove huh?

“ Tapi you tak pernah tanya mama papa you kan? Anak yang bagus, although ibu bapa dia masih ada duit penuh poket, akan tanya tau.”
Sayf mendengus. Kan dah kena sebijik.

“ Ye lah bos. You nak I ejaskan satu slot tak untuk you dekat TV9 tu? Ada bakat nak jadi ustazah.”

Sinis.

“Ustazah tak ustazah, kalau dah kena batang hidung awak tu memang sentap la kan. Ni ha, saya bukan nak perli awak, tapi saya nak habaq kat awak, kita semua tak sempurna. Even awak pun. Kita semua makhluk Allah Azza wajalla.”

Hamekkau. Sinis dibidas lagi sinis.

“ Saya tahu la yang tu. Tak jumpa awak pun I can figure that out lah.”
Masih lagi dengan ego jantan dia budak Sayf ni.

“ Tengok tu. Awak tahu, kalau saya nak judge awak, banyak tahu adjectives saya boleh guna. Snobbish. Unthankful. Judmental. Prejudice. Stuck up. Egoistic.In denial. Hot tempered.”

Satu-satu dia describe Sayf. Sayf hanya tersenyum. Runtuh dah ego tu nampak gaya.

“ Fine, fine. I get it now. Saya kata Fatima, saya pun apa kurangnya. Ada kebaikan Fatima yang saya tak nampak sebab saya terkabur dengan dia punya behaviour yang buat saya sesak nafas.”

“ Awh! Im so proud. Alhamdulillah, pandai anak murid cikgu ni.  One part solved. Another part pulak.”

Sayf baru hendak melepaskan nafas lega, namun dia tersedak mendengar ayat budak tu.

“ Part 2 pun ada? Kill me!”

“Awak, awak. Teruk sangat ke saya nasihat ni?”
Sayf terdiam. Budak perempuan ni kecik hati ke?
“ Eh tak tak. Teruskan.”

“ Okay thanks. Secondly, awak pernah makan sweets tak?”
Dia bertanya. Sayf tergelak.
“ Awak ingat saya ni apa? Mestilah pernah .”
Apa punya soalan da.

“ Pernah tak awak makan sweets yang masam, lepastu dah lama dalam mulut dia jadi manis ?”
What???

“ Pernah kut. Masam gila sampai nak tercabut urat otak masa mula-mula tu?”
Sayf mengetuk dahinya. Famous gula- gula tu masa secondary school dulu.

“Awak addicted tak dengan gula-gula tu?”
Sayf menjuihkan bibirnya. Berapa kerat je yang tak suka gegula tu.

“ Pernah, tapi sekarang susah dah nak jumpa orang jual. Kat tempat saya memang tak ada langsung. So, dah tak jumpa equals to tak beli, tak beli then tak makan la.”

“Haa. Tapi sedapkan benda tu?”
Sayf mengangguk setuju. 

“ Yerp. Tapi apa kaitannya dengan masalah saya?”
“ Okayh. Mari saya relatekan. Dalam hidup ni, ada masam manis, omputeh kata ups and downs. Pro and contrast. And by the way awak masih simpan gambar Fatima yang penuh dengan ‘kemasaman’ as you described tadi, melambangkan bahawa you are still addicter to her. Attracted to her. Kan?”

Diam. 

Sayf benar-benar terkelu.  Dia memaku matanya ke kasutnya di kaki. Selama ni, apa yang menarik dia untuk mengenali Fatima adalah kelembutan gadis itu, dia manja, banyak berceloteh, and her jealousy tu membuat kan Fatima bertambah comel.
Sedar. Sayf sudah celik. 

“ Awak, Fatima based on apa yang awak cerita, saya rasa dia baik. Awak pun baik. Cuma ada sikit je kena baiki. Awak boleh encourage dia untuk berhijab kan? Mungkin selama ni dia tak menutup aurat sebab dia ingat awak suka dia macam tu? Ya tak? You have to be frank with her. Guide her and yourself too. Ingat pasal gula-gula tu.”

Ada jugak insan macam gadis ni ye? Strange. Very strange. Tak kenal tapi dapat sampaikan apa yang orang dikenali pun tak boleh sampaikan. 

“ Masam sekejap, then manis sampai keakhir. I will remeber that, you stranger.”

Sayf, you are very lucky man. Syukur. Fatima is for you. Both of you can help each other towards jannah in marriage later on.

“ Good then. Saya pergi dulu, Assalamualaikum.”

Cepat je gadis tu berlalu, macam lipas kudung. Sayf hanya tersenyum sendiri. 

“ Waalaikum assalam.”

Kocek seluarnya bergetar. Dia menjawab.

“ Fatima...”

“ Sayf, Sayf... saya tahu awak needs time. Mama awak gesa kita kahwin, Tapi saya tahu awak tak sedia lagi. Saya pun dapat rasa awak tak nak dekat saya, I am full of flaws. Saya unfit jadi isteri awak.”

Terus Fatima bercakap tanpa henti. Sayf hanya mendengar.

“ Fatima...listen. hey. Hey.”

“ No. Awak, saya sayang awak sangat-sangat. Tapi saya rasa, saya dah misuse hak saya tu. Saya sayang awak, tapi saya alpa. Saya kongkong awak, saya buat awak rasa rimas. I came to realise kenapa this bila awak mintak some space. And awak, saya pun dah cakap dengan mama awak. I also need some time untuk prepare jadi isteri solehah untuk suami saya nanti.”

Fatima memutuskan talian. 

“ Ya Allah Fatima ni. Laju dia cut off.”

Dia mendail balik namun tiada respon.

“ Cik Timah sayang. Jangan buat Sayf macam ni.”

“Ehem. Fatima buat Sayf macam mana?”

Sayf serta merta berpaling ke belakangnya. Kalau rambut si Sayf ni panjang, dah macam iklan Pantene jadinya.

Sayf terpaku. Benar benar terpaku. Tiada lagi rambut lurus. Tiada lagi dress singkat. Yang ada,haa! Tudung kelabu , baju ala kurta paras punggung dengan skirt  labuh. Mau tak ternganga. Dah berubah dah si Timah ni. Alhamdulillah. 

“ Fatima?”
“ Taklah... cik Timah sayang awak. Jawab la soalan saya abang Sayf. Apa dah saya bikin sama awak ha?” 

Timah bertanya sambil menjungkitkan keningnya. Bibirnya manis tersenyum.

“ Awak buat saya mengidam rasa gegula masam manis tu, awak tahu tak?”

Sayf tergelak dengan dirinya. Kuat penangan cik Timah ni ghupenye. 

“ Pelik betul awak ni. Saya datang jauh-jauh dari KL trace awak, itu yang awak cakap kat saya.”

Fatima masih tersenyum. Kalau dulu, dah bermeter-meter  dah muncung itik dia keluar. 

“ Gula-gula tu best tau. Macam awak. Full of life, cakap potpet-potpet tapi itulah jadi halwa telinga saya. Dua hari saya tak dengar suara awak, saya rasa rindu tahap gaban.”

Sayf berjalan seiring dengan Fatima. 

“ Awak tak nak tahu ke macam mana saya cari awak?”

Fatima memandang Sayf. Sayf senyum senget.

“ Tak mahu. Awakkan ada list contacts semua kawan saya. You must have called Rash and he told you.”

Fatima tergelak.

“ I tak mahu mama you runsing je, you pergi tak bagitahu sesiapa. Kesian tau kat mama.”
“ Yerp. How inconsiderate of me. By the way Fatima, nanti kita bagitahu parents I and parents you, yang kita akan kahwin secepat mungkin. Kalau boleh bulan ni jugak.”

Fatima tergamam. Mamat ni biar serius. Hari tu nak time la kunun.

“ Whaddaya mean???”

Fatima confused.

“ I tak sabar nak kejar jannah and nak rasa masam manis hidup rumahtangga dengan cik Timah sayang I ni. I nak kejar balik cinta you and cinta Allah, both together. And I tak sabar nak create cute little mini me-s and you-s untuk kita dua timang-timang and didik nanti. Ada faham?”

“ Overdose. Yelah, kita setuju. Nanti we both tell them okay. Now, kita balik KL dengan selamat dulu.I dah fetch kereta you dari rumah Rash.”

Fatima menyerahkan kunci Harrier itu kepada tuan miliknya. 

“ I am very lucky to have you, you know that.”
Sayf bertanya kepada Fatima.
“ And I am lucky to have you too.”

***    

Sayf merenung gambar di atas mejanya itu. Cantik sangat. Dia, Fatima dan baby Rahn. Dah 2 tahun dah usia perkahwinan mereka rupanya. Cepat masa berlalu.

“ Sayf, my patient requests to see you. She said she knows you.”

Siapakah? Tak pernah-pernah dibuatnya orang request nak jumpa ni.

“ Okay. Lead the way.”

Sayf membontoti doktor itu.

“Here she is. Sayf...ni Natasha.”

Sayf terpempan. Wajah itu, bibir yang memberinya nasihat dahulu, sudah kelihatan lemah. Tidak berdaya.
 Natasha memmbuka matanya perlahan. Oxygen mask ditanggalkan.

“Assalamualaikum, stranger."

Suaranya rendah, namun masih dapat didengari oleh Sayf.

“Waalaikum assalam. Awak...”

Tersekat di situ sahaja suara Sayf. Gadis itu bernama Natasha. 

“Kan saya ...dah kata. Hidup ni penuh masam manis. Saya tak sabar nak rasa kemanisan hakiki.”

Lemah. Dia sangat lemah. Jantungnya boleh berhenti berdegup bila-bila masa.

“ Nat...Natasya. Sejak bila awak sakit ni?”

Sayf bertanya. Walaupun pertemuannya hanya kurang dari setengah jam, namun dia sangat terhutang budi pada Natasha. She knocked some sense into his retarded brain!

“ Saya lahir dengan weak heart. That is my biggest problem in life. Sebab tu saya dapat kegelisahan awak haritu. Hari-hari saya gelisah. But I lived through it. Tak guna gelisah, memang death is compulsory for every insaan.”

Bacaan ECG Natasya semakin menurun. 

“Sha, you must rest.”
Doktor yang menemani Sayf tadi bersuara.
Ada lagi kat situ rupanya.

“ I had fun with that 20 minutes of the ferry. Awak the first person saya kasi nasihat. The day bila saya jejak kaki buat kali pertama luar rumah tanpa supervision siapa-siapa. You are happy now?”

Suaranya semakin serak.
Sayf senyum lembut. Dia angguk.

“ Alhamdulillah. Saya bangga kenal dengan awak, stranger.”
“Saya bersyukur sangat saya dengar nasihat awak dulu.Get some rest, Natasya.”
“ may Allah wills it, stranger."

 Natasya menghadiahkan senyuman kepada Sayf. Sayf memakaikan kembali topeng oxygen itu.

Setiap pertemuan ada perpisahannya. Setiap senyuman, ada keikhlasannya. Setiap nasihat, ada hikmahnya.

The end.

A/N : do leave your comments/critiques below. Would love hearing from you after a long time XD


16 comments:

  1. Best! Thumbs up, sis! Lama dah tak nak post, kenape ea?

    ReplyDelete
  2. i was sinking in a valley of assignments, projects and foundation finals...and also laziness. tats why darl!

    ReplyDelete
  3. haha. no wonder... okay-okay! rindu nak baca karya sis and at last it pops dekat link. haha. tq

    ReplyDelete
  4. hey, your book dah publish kan???
    wink wink~

    ntah betul ke dak org yang den tegur ni, lupa dah semua!

    ReplyDelete
  5. Haha. Untung laa klu dh siap. tgh struggle buat. dah lama tinggal and sekarang baru buat balik. Stop lama gak ah sbb focus on studies.

    ReplyDelete
  6. oh, well studies first!thehee

    ReplyDelete
  7. Best sangattt... banyak pengajaran dari cerita ini....

    ReplyDelete
  8. god , so sad :( tp BEST

    ReplyDelete
  9. redpepeper said...
    bolehla. ade point.

    ReplyDelete
  10. super duper...
    pengjran dy...

    ReplyDelete
  11. i am crying reading this,,,huuu
    biasa kisah cinta then this one not too lovey dovey..:)
    just perfect..kisah hidup..x semua manis..ada jugak masamnya..
    thanks for making this story.. :)

    syah

    ReplyDelete
  12. shah : no need to cry la, bese bese ja. haha =D

    ReplyDelete