Friday, February 21, 2014

Tersalah Pilih : Prolog

  
“Women are made to be loved, not understood” - Oscar Wilde


  Dua tahun sudah berlalu, nak kata cepat, tak cepat...nak kata lambat, tak lambat. Tapi, dah dua tahun iya dia hidup berdua dengan jembalang tanah tu? Macam mana dia boleh tahan? Sumpah, dia tak faham macam mana dia boleh tolerate dengan perangai si isteri itu. Fikirannya menerawang jauh. Peristiwa dua tahun lepas kembali menconteng layar pemikirannya. Calon isteri yang baik ditolak jauh, wanita yang perangai macam kaki kikis juga yang dia berkenan untuk dijadikan isteri. 

          “Karl...you memang tak nak bagi peluang ke untuk kita dua?” Cik setiausaha sudah bersuara. Karl mengeluh berat. Wajah Sabrina dipandang sambil tersenyum tawar.
      “Sab...I’ve told you since the beginning. Saya tak akan sesekali jalinkan hubungan dengan pekerja saya.” katanya sambil memerhatikan wajah cik setiausaha yang sudah kelihatan muram. Sabrina mengangguk ringan.
          Hatinya luluh mendengar ayat Encik bos yang ibarat sembilu itu. Salahkah kalau Karl bagi peluang untuk cambahkan cinta mereka?
          “Karl...awak...saya sanggup letak jawatan. Saya sayangkan awak lebih dari seorang kawan, lebih daripada seorang setiausaha...” Sabrina cuba memujuk si pujaan hati.
          Karl menggeleng keras. Bibirnya diketap, kejap. Mata menikam mata Sabrina, tajam. Nafasnya ditarik dalam-dalam. Kalau ikutkan hati, dia pun sukakan Sabrina. Namun, dia masih berpegang pada prinsipnya, work before love.
          “Sab, jangan macam tu. Saya tak mahu kehilangan one great secretary, no one is fit to replace you here, okay? Jangan letak jawatan.”
          “Tapi...I love you, Karl.”
         Love comes and goes, Sabrina. Awak akan jumpa seseorang lagi hebat pada saya. Saya pun dah propose Zandra...I’m marrying her.” Karl memaklumkan Sabrina dengan tenang.
    Sab terlopong.What? Zandra? Kenapa lelaki tak pandang perempuan ayu macam aku ni? Kenapa dorang semua nak stok model, stok first class bitch? Istilah gadis melayu terakhir tu dah lupus ke dari bumi Malaysia ni? Oh Karl...sampai hati kau. Kalau kau kahwin dengan orang lain pun aku rela, tapi bukan si Zandra tu!
          “Zandra? I thought you do not love her?” Sab bertanya juga akhirnya. Sungguh, hatinya pedih, namun tahap profesional harus dipertahankan.
          Karl tersenyum hambar. Dia mengenyitkan matanya kepada Sabrina. Kerusi yang didudukinya itu dipusing-pusing.
          I don’t. Tapi dah tiba masa untuk saya kahwin, Zandra is the only person that wants a marriage.
          “Tapi saya?”
      You? You will stay as my most awesome, creme de la creme, number one secretary...
Karl masih dalam nada tenangnya. Kerusi dihentikan dari berpusing. Dia bersandar sambil menala pula siling pejabatnya. Zandra...
          “Okay bos...apa-apa cari saya di luar,” ujar Sab sebelum berlalu keluar. Sumpah, dia sudah tidak tahan membendung perasaan cintanya ini. Tetapi, apa yang dia boleh buat? Cinta tak boleh dipaksa. Karl tidak mahukannya, sudah tiba masanya dia mengundurkan diri dari kisah cinta tak berbalas ini. Semoga Karl berbahagia dengan Zandra.
          Karl dapat mendengar kesayuan dari suara Sab itu. Namun, dia tak mampu buat apa-apa. Seorang lelaki yang kuat dan teguh tidak akan sesekali lepaskan prinsip hidupnya hanya kerana nama cinta. Karl bukan lalang, dia tidak akan mengikut arah angin bertiup. Cinta datang dan pergi, jadi, dia tidak patut percaya sangat pada benda yang goyah seperti cinta.
        “Zandra...consider yourself lucky. Kenapa aku pilih kau over Sabrina pun aku tak faham...” kata Karl sambil menggelengkan kepalanya sendiri. Dia pun pening dengan keputusan yang dia ambil ini.




9 comments: