Sunday, August 4, 2013

QI dan EL : Cerpen Raya

“Apa??”

            Jeritannya memecahkan keheningan pada pagi itu. Wajah si genit di hadapannya itu dipandang kecil besar sahaja. ‘Ish minah ni, kalau bukan bini aku, dah lama aku lipat-lipat jadikan bola, lepastu campak dalam sungai.’

“Ish. Awak ni pekak ke? Qi kata Qi nak awak panjat pokok nyiuq hari ni! Nak anyam ketupat.”

Si singa sudah mengaum. El menggaru-garu pinggangnnya yang terdedah itu. Well hello! This crazy pyromaniac dragged him off his bed,  sah-sahlah tak sempat lagi nak pakai baju ke, sarung seluar ke? Boxer pink itu sahaja yang menutupi tubuhnya yang sedang menggigil itu. 

 Kejam punya bini, dahlah tarik dia dari katil masa dia tengah syok-syok mimpi bercuti di Hawaaii, pendingin hawa pula masih pada tahap paling minima, memanglah menggigil gamaknya.

“Awak, sedar tak ni baru pukul berapa? Ni baru 3 pagi.Hish, apalah yang dia ni mimpikan tadi ek sampai jadi gian ketupat pagi-pagi buta ni? Dah dah, come here singa, sambung tidur.”

Selamba El  bangkit dan mendapatkan isterinya yang sedang menarik muncung itu. Bukan setakat tarik muncung, tangan dia tu pun dah mencekak pinggang. Depa tangan El dibiarkan sepi, jangan harap nak peluk dia selagi dia tak janji! Apa sahaja yang dia mintak, bukannya El nak bagi. Stress!  Macam manalah dia boleh terpikat dengan mamat ni eh dulu?

“Tak nak! Janji dulu awak panjat pokok nyiuq  bila kita balik kampung Tok Wan awak karang. Kalau awak tak janji, saya tidur dengan Baby Boo saya ni dekat luar. Cepat janji!”

El mengeluh. Sikit-sikit itu je modal si Syauqina ni. Nak tidur dengan bapak beruang besar gedabak dia tu dekat luar. Hish! Sakitnya hati, kau siap Boo,  satu hari nanti aku campak kau dekat tapak pelupusan sampah tu. Start counting your days now, you ugly looking teddy bear!

“Janji cepat Encik Elman Kassim!”
El masih diam. Sang isteri dipandang dengan mata yang kian mengecil. Qi memuncungkan lagi bibirnya. Elman masih begitu. Nak tengok siapa nak tewas dulu. Qi, apa kau ingat suami kau ni monyet Mahu panjat pokok rambutan pun tak lepas, sahkan pokok kelapa yang tinggi melangit tu.

“Tak nak janji eh? Fine!”
Qi terus mencapai Baby Boo  lalu bergegas ingin ke luar bilik. Namun, belum sempat dia membuka tombol pintu, bajunya ditarik dari belakang.

“Alaa...singa El ni nak ke mana?  Okay, El janji.  Sampai je rumah Tok Wan, El panjat pokok nyiuq.”

Nak tak nak El juga yang kena mengalah. Iyalah, mana nak lena kalau si singa ni tak teman dia tidur sama? Tambah-tambah kebelakangan ni singa ni makin menyinga. Huih, silap hari bulan, runtuh satu  rumah ni.

Qi tarik senyum kemenangan. Baby Boo dilepaskan dan dia mendongak melihat wajah murung El. Tangan ditekapkan pada pipi El lalu dicubit manja.

That’s more like it. Jom tidur. Lepas subuh nanti dah nak drive, kesian suami Qi ni nanti. Tak cukup rehat.”

Itu dia. Perubahan secara drastik Puan Syauqina ni. Dapat saja apa yang dia inginkan, terus berubah 36o darjah. Queen control  ke apa ni?  Elman pula mengerutkan dahinya. Dalam hati entah tengah menyumpah apa-apa dah tu. Ish , bini siapalah ni.

“El akan cukup rehat kalau Qi dari tadi tak kejutkan El secara mengejut tu tau.”
Elman mengadu manja. Comforter ditarik dan kepala dibaringkan kembali ke atas bantal. Qi tergelak manja. Dada suami dijadikan alas kepalanya. Tangan El sudah selamat membelai rambutnya.

“Bukan selalu pun nak kacau dia tidur. Itulah, snoring kuat-kuat lagi. Bini nak tidur pun tak senang.”
Elman mampu tersenyum sahaja. Haih, matilah aku kalau snoring sikit pun dia nak pajam pagi-pagi buta ni. Alamak...nasib gua kahwin dengan hitler ni.

***

            “ Qi...”

Isteri disebelah dipanggil. Syauqina yang masih syok mengunyah asam itu memandang Elman yang sedang khusyuk memandu. Dia panggil suara manja tu, adalah dia nak apa-apa tu.

Yes?”
Qi menyahut selamba, tangan menyuap lagi sekeping asamboi. Ingat nak balik  Kota Bharu tu dekat eh? Think again. Jauh tahu, merentasi Banjaran Titiwangsa tuh. Jalan pula liku-liku. Sangat-sangat hectic. Dah suruh si El book MAS tapi El tu juga yang miang nak drive. Cakap nanti boleh angkut banyak-banyak semperit yang Nek Wan buat. Kalau dah hantu biskut raya tu, memang hantu juga lah kan?

“Tahulah tak puasa pun , janganlah duduk chupchapchupchap tak henti . Orang sebelah awak ni puasa tahu, terliur.”

Elman menyuarakan bantahannya. Kalau tak puasa tak apa, boleh dia minta sikit. Ini tidak, Qi ni memang inconsiderate. Selamba badak dia makan. Iyalah, kalau bulan puasa ni, masa tengah berpuasa air mineral sejuk pun dah nampak macam iceblended coffee! Asam pun silap-silap boleh nampak macam Dominos.

“Awak...saya pening lah jalan jauh ni. Awak nak saya throw up dalam kereta ke awak nak bagi saya makan asam?”

Selamba Qi memulangkan paku buah keras. El terdiam serta merta. Euh! Makanlah banyak mana pun, jangan muntah dalam darling KIA ni sudah!

Fine. Awak, tolong picit sikit bahu saya, lenguh  pula...”
Kali ini Qi menurut. Urut bahu suami dapat topup pahala, siapa tak mahu pahala free. Jemarinya singgah pada bahu tegap Elman lalu memicit perlahan.

“Awak penat ke? Nak tukar shift? Kesian awak ni, lepas ni nak panjat pokok kelapa pulak, kan?”
Sempat lagi Qi mengingatkan Elman sambil menunjukkan keprihatinannya. Elman mencebik, perlukah si Qi ingat janji palsu dia nak panjat pokok nyiuq tu?

“Suruh je beruk Tok Wan tolong panjat...”
Elman bersuara perlahan. Jalan dah nak mula jammed. Kereta pun gerak macam siput. Siput kalau tengok pun sempat dia pintas.

“Saya cubit karang...saya nak  awak yang panjat.”
Qi masih dengan keputusannya. Elman mengeluh. Tangan Qi dibahu dipegangnya dengan tangan kiri lalu dibawa ke pahanya. Tangan isterinya itu dielus lembut. Wajah Syauqina di tepi dicuri pandang.

“Awak... I’m not a Superman. I can’t climb a coconut tree. Even Superman doesn’t climb any coconut tree, babe.”

Elman masih mencuba nasibnya. Namun, memang kalau Qi kata hitam, maka hitamlah. Qi pula mengambil tangan suaminya lalu dikucup perlahan.

“Sayaaaang. Memanglah awak bukan Superman, but you are my man, right? And I thought my man would do anything for his beloved wife ni?”

Qi membodek. Elman mencubit pipi Qi. Pandai minah ni berkata-kata.

“Perasannya dia, my beloved wife eh?”

Qi angguk. Tentulah kan? Jangan kata dia ada pasang cawangan lain sudah. Memang runtuh rumah tu nanti.

“Tapikan Qi, you are not my beloved wife. You are...my beloved singa!”

Dan, dengan itu, selamat sebuah cubitan maut singgah pada paha si suami yang mencari padah. Mulut celopar sangat, padan muka kau Elman.

“Singa ni lah yang dia cari malam-malam buat bantal peluk.”

Dengan yakin Qi membalas. Elman mengangguk. Siapa tak sayang isteri secomel Qi ni? Orang gila agaknya. Masa nak kahwin dulu bukan main dia jual mahal, ingat senang nak dapatkan dia? Susah tahu! Pangkat dia yang tinggi pun si Qi ni pandang sebelah mata. Orang kacak tahap Mister Universe, pun si Qi ni jeling saja. Tapi tindakan drastik Elman masuk melamar dia turut mendapat tindakan drastik Qi menerima lamaran spontan itu. Kiranya, cinta lepas kahwin lah ni.

“Ye ke? Kita cari dia buat bantal peluk, tuptup kita yang jadi bantal peluk dia.”
Sinis sekali, namun Qi hanya tersenyum.  Kepala disandarkan pada bahu Elman. Sebuah kucupan dihadiahkan pada bahu tegap lelaki itu.

“Kalau dah dapat yang Mr Muscle, Mr Universe dan Mr Genius macam kat tepi ni, memang sahlah jadi bantal peluk saya. Baby Boo pun tak boleh lawan suami Qi ni.”

“Pandainya dia main kata...masa sebelum kahwin dulu, haram nak pandang El. Sekarang bila kahwin, haram tak buli El.”

Elman mengadu manja. Kereta di depan dipintasnya. Tak sanggup duduk ikut punggung kereta itu dari tadi lagi. Lembab semacam, pandu pun sekejap ke kiri, sekejap ke kanan.

“ Dahnye, awak bagi saya peluang nak buli, saya gunalah peluang itu seadanya. Plus, you seems to enjoy it very much.”

Elman tergelak. Qi senyum manis. Alahai sayang, bukannya buli teruk pun. Setakat minta tolong start washing machine, basuh pinggan, vacuum lantai, tukar cadar, bukannya buli namanya. Itu namanya menolong si isteri yang sudah penat bekerja, tolong sama-sama kemas rumah.

I’m always on cloud nine whenever you are around, sweetheart.”

Ya ya, I know. I’m your personal brand of narcotic. And you are one addicted masochist!”

Ada-ada je dia nak jawab balik. Dulu sebelum kahwin, pandai je ikut cakap saya, sikit-sikit yes sir, no sir...now, saya cakap sepatah, sedas awak balas balik. Dah tak malu eh dengan saya, 
sayang?”

Qi menggigit bibirnya. Elman di tepi dipandang tak puas hati. Apa ni main ungkit-ungkit?

“Ish awak ni, itu tiga tahun lepas...dah kahwin kan? Tak ada maknanya nak malu dengan awak ni. Awak nak ke saya layan awak yes and no saja. Where’s the fun, then? Dulu tu depan boss saya cover sikit-sikit, nanti menjawab bos tak suka, Kan bigboss?”

Qi mencuit dagu Elman. Elman membuat muka menyampahnya. See...menjawab je kerja.

Cheeky much. Bila bigboss dah jadi suami dia, memang dia pun tunjuk taring, kan?”
“ Ya betul! Satu markah untuk Elman.”
“Hish, tengok tu. Ada-ada je dia nak tambah. Duck tape mulut tu baru tahu.”
“Kalau awak duck tape  mulut saya, siapa nak teman awak drive ni? Nanti ada juga dia terlelap masa memandu.”

Elman tergelak. Betul tu, si murai kat tepi inilah yang duduk cotcetcotcet  untuk elakkan dia dari mengantuk. Air pun dah sebotol dia teguk, dahaga bercakap lah tu. Qi oh Qi, nasib baik laki kau ni good listener. Kalau tidak, dah lama dia pasang radio kuat-kuat dan humban kau keluar kereta sebab cakap banyak.

                        “Qi...buka topik baru.”
Pinta Elman. Qi pula menggaru batang hidungnya. Hurm? Nak cakap pasal apa lagi ni eh?
          “Urm...nak topik apa?”
Qi bertanya setelah dia pun buntu.

          “I don’t know, how about something that could rekindle old times?”
Elman mencadangkan. Qi tersenyum. Seat dijatuhkan lalu dia mengangkat kakinya untuk bersila di atas seat penumpang itu. Pahanya dijentik Elman lalu Qi memandang Elman dengan muka tidak besalah.
         
   “Kena gear dear, kalau nak bersila awak pergi duduk belakang.”
Elman berkata lembut. Qi cepat-cepat menjatuhkan kakinya. Bahaya juga kalau kacau gear, nanti apa-apa jadi macam mana. Better not risk it.

 “Eh takmo lah, awak bukan driver saya. I’m okay  kat sini. Ok, back to our topic, ingat tak masa mula-mula kita jumpa dulu?”
Elman mencuri pandang ke sisi. Matanya dikenyitkan. Okay, that is a nice topic!

*** tiga tahun dahulu***

I need an off the shelf editor for this company, are you it, Miss Sha...err Shaqina?”
Lelaki yang berada di tengah-tengah, berkemeja ungu dan bertali leher silver itu menyoalnya. Shauqina menarik senyuman sinis terlebih dahulu. Nama aku pun dia salah sebut, haih ada juga aku kerat 14 ni!
Firstly, I’m Shauqina. With an ‘au’ in the name. And yes sir, I’m sure I am it.”
Qi berkata dengan yakin. Namun, lelaki itu menarik muka kelat, mungkin tidak suka ditegur atas kesilapannya tadi.

You do realise that you are a fresh graduate, without any experience in the field. What makes you better than them?”Qi membetulkan posturnya. Apakah lame sangat soalan dia ni? Is he doubting me?

Well, I did not say that I’m better than them. But I do believe that I am worth a shot here, I deserve this spot as well. My status being a fresh graduate doesn’t mean anything, for I believe I am witty enough to be in the line. I have good results, and also an offhand experience in this field. And if you people do not give me this chance, until when I am going to get experience doing things that I know I am good at?”

Itu dia. Kening ketiga-tiga penemu ramah di hadapannya ternaik. Apa? Luar alam sangatkah soalannya? Si kacak di tengah kemudian memandangnya sambil menongkatkan tangan pada meja.

You are sure you are up to this? You  will prove that you are much better than our previous editors?”

You have my words, sir. I know I am it. And I’m ready to give my best to this company.”

You may leave then, any further information my secretary will inform you in three days’ time. Thank you for coming.”

“Thanks for your time, sirs.”

Dan, Shauqina berlalu dengan senyuman. Beg failnya dipeluk ke dada. Pintu bilik ditutup. Dia sudah dapat rasakan yang dia telah memenangi hati ketiga-tiga penemuramah itu tadi.

Dan di sebalik pintu...
“ Kau rasa?”
“Aku dapat rasakan aura hitler kut! That woman knows how to function here.
Her English is good, that’s for sure.”
“So...her?”
“Definitely.”
" Aku rasa aku dah terpikat..."
Dua lagi mata memandang kepada si dia yang di tengah. Oh?

*** sekarang***
           
            “Awak salah sebut nama saya. Belajar sampai U.S nama orang pun tak reti nak sebut. What a shame, bigboss!”
Qi memerli suaminya. Elman mendecitkan lidahnya. Tak puas hati dengan komen selamba si isteri.

            “Amboi mulut tu, main aci sedap je nak katakan orang. You were the last person that were being interviewed, logik lah kan tersasur? Dahlah hampir 100 orang datang.”

            Bidas Elman. Qi membuka compartment di hadapannya lalu mencapai sunglasses nya. Shades dilap lalu disarungkan ke dalam tudung. Selepas itu dia memandang Elman. Elman mengerutkan hidungnya. Iyalah, Elman dari tadi lagi memakai aviator, Qi baru hendak pakai.

            “Gebang.”
            Sepatah keluar dari mulut Elman. Qi buat muka.

            “Apa gebang-gebang?”

            “Tudung bawal awak lah. Dah jadi pentagon muka dia. Haha,”
Serentak itu tangan kiri Elman menarik sedikit tudung Qi. Qi menampar tangan Elman. Apa kes main tarik-tarik tudung orang ni? Hish pakcik ni!

            “Biarlah dia nak pentagon ke, hexagon ke...tahulah saya tak sekacak awak. And tangan tu duduk diam-diam atas steering. Suka sangat rosakkan tudung saya.”

            Qi membalas . Tudung yang terkehadapan ditarik ke belakang. Elman ni memanglah, suka sangat buat perangai budak-budak dia. Perasan muda!

            “Awak memanglah tak kacak, kacak is for guys only dear, awak tu comel.”

            “ Tudia, mula dah dia nak ayat . I know I’m cute.”
            Elman senyum senget. Dia berdehem.

            “Cute as in ugly, but very very pleasant for the eyes to see.Ouchie ouchie!! Awak cubit saya?? Gosh...”Elman masih lagi menyakat Qi. Qi sudah tarik muka. Sedap mulut dia kata orang. Cubit sikit pun dah bising. Ih, harap saja badan ketak-ketak, still lembik. Qi menggerutu di dalam hatinya. Kepala disandarkan pada seat lalu mata memandang ke luar.

            Elman yang sedar si isteri yang tiba-tiba berdiam diri itu terus memandang Qi. Qi tengah tengok luar. Alahai, orang gurau sikit pun dia sentap.

            “ Awak...”
Qi diam. Eh? Merajuk lah ni? Tangan Elman menguis paha Qi, namun ditolak perlahan.

            “Awak...”
Masih tiada respon. Elman tarik senyum dalam diam. Bukan selalu Qi nak tarik muncung merajuk bagai ni.

            “Awak...ha, tiga kali orang panggil tak jawab berdosa tau. Nak dosa free?”
            Elman mengugut. Qi menjuihkan bibirnya. Protes!

            “Apa dia abang kacak? Nak apa dengan saya yang ugly but nice to see ni?”
Akhirnya, ada juga suara si comel ni. Elman mengetuk-ngetuk stering kereta. Jalan kat depang lenggang dah. Tangan Qi dicapai lalu diletakkan pada dadanya. Qi mengerutkan hidungnya. Hah, dah mula lah tu dia nak bukak falsafah apa-apa ni. Kalau Qi selalu merajuk, Elman akan pujuk dengan mengeluarkan falsafah cheezy ntahpapa dia tu.

“Rasa tak?”
Elman memulakan soalannya. Qi mengeluh perlahan, mengeluh dulu, padahal dalam hati dah tersenyum. Suka lihat side cheezy bigboss ni. Bukan calang-calang orang boleh tengok tahu, isteri saja boleh tengok.

“Hurm? Rasa apa?”

Dupdapdupdap jantung saya? Dapat rasa tak?”
Qi tarik senyum. Okay, dah tak boleh tahan muka selamba ni, kena jugak senyum. Sumpah cheezy.

“Rasa...kut? Kenapa?”
Elman masih lagi memegang tangan Qi pada dadanya. Sebelah lagi tangan memegang stering.

My heart always beats faster whenever you are around me, sayang. Jangan merajuk okay? Nanti jantung saya terasa, nanti dia tak nak dah pump darah saya. Macam mana saya nak hidup?”

Tangan itu dikucup perlahan . Qi tergelak kuat, sehingga merah mukanya. Elman turut tersenyum. Dah hilang rajuk lah tu, right?

            “Okay. Tak merajuk dah. Tapikan awak, macam mana awak boleh jadi cheezy macam ni eh? Kalau saya tak kenal awak, memang saya ingat awak ni jenis serius merius tau. Tak sangka langsung awak ada side yang pandai ayat orang.”

            Qi bertanya. Selama tiga tahun dia kahwin dan dia kenal Elman, memang lelaki itu tak lekang dari ayat-ayat manis. Nasib baik dia bermanis dengan Qi sorang, kalau tak haru satu dunia ni.

            “Saya kenalah sweet sweet dengan singa ni. Kalau tak manalah dia nak terpikat dan manalah dia nak kahwin dengan saya. Kan?”
            Elman menaikkan keningnya.

            “Ouh, no wonder lah awak ayat saya terus masa saya kerja dengan awak. Tak pandang kiri kanan terus bam! Saya ingat lagi masa saya baru kerja dengan awak seminggu, kita jumpa masa interview, lepas tu jumpa balik  seminggu lepas tu, terus awak ayat saya. Hish, memang awak tak pandang kiri kanan kan?”

Giliran Elman pula untuk tergelak. Dah lama mereka tidak mengungkit masa mula-mula Elman memikat Qi dulu, tapi bila dah buka cerita, memang sangat seronok.

“Saya dah nampak calon isteri depan mata, buat apa pandang kiri-kanan? Rempuh terus lah. Awak tahu kan mama saya dah bising pada saya, sekali saya jumpa calon menantu, memang kenalah usha habis-habis sampai dapat jadi menantu sah. Tapi masa tu saya tak tahu yang menantu mama saya ni singa. Kalau tak...”

“Kalau tak apa??? Ish, nak cubit lagi ke?” Qi mencelah terus. Elman belum habis ayat dia dah intervene.  

“Kalau tak...dari awal lagi saya jinakkan.”
“Hish! Sengal!”
“Apa dah ayat saya masa saya ayat awak tu?” Elman bertanya. Qi membuat gaya meluat. Fikirannya melayang pada masa itu, cuba ingat balik cara Elman melamar dia.

The drastic proposal ever...”

***tiga tahun lalu***

“ Okay kerja di sini?”
Qi yang sedang enak menghirup kuah mi kari itu nyaris tersedak. Mata ditalakan ke hadapan. Ouh, bigboss rupanya. Tisu diambil dan mulut dilap.

“Setakat ni masih okay, bos. Makan, bos?”
Elman tersenyum sahaja. Gadis di hadapannya dipandang dengan mata yang semakin mengecil. Cantik, muka berseri sahaja, tapi kenapa dia duduk sorang-sorang? Takkanlah tak dapat kawan lagi. Dah seminggu dia kerja sini.

“Makanlah. Saya puasa sunat hari ni. Saja lalu sini, saya nampak awak, saya tegurlah. If I may ask, why are you having lunch alone, Syauqina?”
Ouh, puasa rupanya. Bagus betul bos aku ni. Erk? Dia tanya soalan cepumas kenapa? Alahai...

“Iya bos, dorang semua bawa bekal. Saya je tak sempat siapkan bekal tadi.”
Elman tergelak. Comel je Syauqina ni. Tak sempat buat bekal ya?Qi hanya memandang Elman yang tergelak itu. Wah, makin kacak bila dia gelak. Qi, Qi...tak baik tenung anak lelaki orang. Sambung makan!

“Erm...can I ask one more thing?”
Qi yang tadi menekur pinggan terus memanggung kepalanya. Mata menikam mata Elman yang bersinar itu. Wah, Innershine!

Shoot.”

Awak single?”
Qi tersedak. Dia berdehem. Postur badan dibetulkan. Wajah Elman ditatap, seakan-akan tak percaya soalan diajukan Elman itu. Bibir digigitnya.

Yes or no, Syauqina. Itu sahaja.”
Elman masih selamba. Qi di hadapannya sudah resah.

“Err...yes? I’m single.”
Elman tarik senyuman paling manis. Qi ternganga. Mak aih, gaya macam budak dapat kinder bueno dah bos dia ni.

Single huh? Listen...would you like to marry me?”
Terus wajah Qi menjadi merah. Whoa!!! Direct gila! Bos dia ni okay ke tidak? Sawan ke demam ni? Qi menyedut air sirap di hadapannya. Mata masih memandang Elman yang seakan-akan menunggu jawapannya itu.

“Bos, excuse my language yeah. Awak ni dah gila ke, bos??? Awak tahu kan kita baru kenal dalam seminggu, dan ini kali pertama kita bercakap face to face? Awak demam eh? Meroyan ke? Awak, pergi jumpa doktor.”

Qi meletup. Elman masih memandangnya serius. Tak berkelip memandang Qi dari tadi.

“Saya sihat. Biarlah kita baru pertama kali cakap selepas interview haritu. Saya dah sukakan awak, and your personality, dan saya nak awak jadi menantu mama saya. It is okay to be frank right? Ke awak jenis suka jalan cerita panjang lebar macam Romeo Juliet tu?”

Elman berkata senada. Qi mengeluh. Alahai, tak sangka, masuk sini untuk kerja, jadi editor, tuptup dapat promotion jadi isteri bigboss yang serba lengkap, serba kacak, serba bijak ni. Qi, apa dia cakap tu logik jugalah kan? Tak perlu jalan cerita macam romeo juliet where the ending is both died. Tak bercinta pun boleh kahwin kan? Hurm...

Bibirnya dimuncungkan. Jari telunjuk mengetuk pipinya. Mata masih pada wajah bigboss.
Bigboss dah fikir habis-habis ni?”
Elman angguk.

“Dah tiba masanya saya bawa balik menantu, kan? Dah nak masuk thirty-two dah Syauqina...”
Qi ternganga.

Whoa. You are that old?”
Selamba Qi sudah menyerang. Elman mengecilkan matanya. Amboi, orang ajak dia kahwin je dia dah informal dengan aku. Syauqina oh Syauqina.

“Tua sangat ke 32 tahun tu? Tak kan?”
“Tapi...I’m just twenty five, boss.”
“Tapi twenty four tu dah boleh jadi mama orang kan?”
 Qi terdiam sendiri. Wey bos, malu lah! Elman tersenyum kemenangan. Itu, cakap lagi saya ni tua. Kan dah termalu sendiri.

Saya hantar rombongan eh minggu ni? Kita kahwin ya?”
Qi menongkatkan dagunya pada telapak tangan. Pinggan yang sudah licin itu diyolak ke tepi. Terima ke tidak ni. Dia kat depan ni masih stranger, tapi tengok dari seminggu yang dia di sini, bigboss dia ni nampak baik. Berkaliber, sopan santun, dan sangat alert and sensitive terhadap keperluan pekerja. But the question is, would he be a good husband?

“What would come out of this marriage then?”
Soalan dari Qi membuat Elman tersenyum lagi. Elman turut menongkatkan dagunya pada telapak tangan. Qi membulatkan matanya, oh mai, comel!

Great question, sayang.I’ll try my best to be the best husband for you.I’ll be your sunshine, your bidadara, your bestfriend, and your prince charming.

Qi nyaris ternganga mendengar jawapan lelaki itu. Betul lelaki aka bos dia ni tak terlepas dari Tanjung Rambutan? Mak ai,bajet cara dia jawab soalan tu macam mereka ni dah lama berkenalan, dan juga dah lama in a relationship. Betul ke dia ni jodoh aku ni? Aih, was-awas.Dahlah panggil aku sayang!

“Awak baca fairytale ke masa kecik-kecik, bos?”
Elman angguk, siap tarik senyum sampai nampak gigi. Comel! Comel!

Saya balik istikharah dulu boleh? Drastik sangat.”
Qi meminta sopan. Elman angguk, setuju dengan permintaan Qi.

Istikharah elok-elok. Saya istikharah dan saya nampak awak. Hopefully you will get the same result as mine. Memang kita masih tak kenal satu sama lain, but we have a lot to share with each other after our marriage, right? It won’t be a boring journey then, sebab kita nak kenal jiwa masing-masing lepas kahwin. That’s my logic for this proposal, in case you asked. See you, Qi sayang.”

Dan, Elman berlalu. Qi terpaku di tempatnya. Satu, Elman dah dua kali panggil dia sayang. Kedua, dia dapat nickname. Ketiga, logik juga apa yang Elman katakan tu. Cinta lepas kahwin, interesting.


*** sekarang

            “Awak balik istikharah awak nampak muka saya yang kacak ini kan?”
Elman mengusik. Qi sekadar mengangguk laju.

            “ Saya tak pernah jumpa lelaki drastik macam awak.”
Terus terang Qi mengaku. Elman pula mengangguk. Memang tiga tahun lepas, dia pun tidak tahu apa yang sudah merasuk dia untuk meminang Qi dengan spontan itu. Nasib baik Qi terima, kalau tak, mana dia nak letak muka dia yang kacak ni?

            Pada mulanya, memang dia ingat Qi sudah tak terima pinangannya itu, iyalah, dua minggu Qi mengelak dia, dan dua minggu juga dia merana. Namun, minggu ketiga...


*** tiga tahun lalu***

            Elman mengetuk-ngetuk mejanya. Dia nak sangat jumpa Qi, tapi Qi asal nampak bayang dia saja dia mengelak. Apa, kalau tak terima tu cakap jelah tak terima. Jangan bagi orang menaruh harapan.

            “Boss, a Miss Syauqina is here to see you.”
            Elman terus menerpa interkom itu.

            “Let her in.”
            Dan, Elman membetulkan posturnya. Segaris senyuman menghiasi bibirnya. Hah, datang pun! Ingat, sampai setahun nak elak dia.

            Qi memasuki bilik bigboss . Dia sedaya upaya menekur lantai. Sehelai kertas diletakkan di hadapan Elman. Elman memandang Qi atas bawah. Itu ha, masuk dah masuk, tapi dia pandang lantai pula. Tak apalah, lantai tu lagi kacak dari muka aku agaknya.  Elman mencapai kertas yang dihulur Qi itu, dan tanpa disuruh, Qi duduk pada kerusi yang disediakan. Wajah menekur lantai sebab dia malu, tak tahu nak tayang muka macam mana.

            “Dear boss...”
Elman membaca surat itu secara kuat. Qi mengangkat wajahnya dengan mata membulat.

            “Eh awak, baca dalam hati.”
            Elman hanya mengacah. Dan apabila Qi mengangkat wajanya untuk menegur dirinya itu, dia dapat lihat wajah Qi yang merah ibarat tomato itu. Ouh, tekur lantai sebab malu ya sayang?

            Elman kembali memandang tulisan pada kertas itu. Bibirnya semakin giat tersenyum setelah membaca ayat demi ayat yang dirangka. Setelah dibaca, kertas itu dilipat rapi.

            “Pesan pada mama awak, hari Sabtu ni saya bawa rombongan.”
Qi angguk. Dia bangun dan sebelum dia membuka pintu untuk keluar, dia sempat pusing ke belakang dan...

“Awak....” Elman memandang Qi. Qi pula mengenyitkan matanya pada Elman. Elman terkesima. Wah, macam tu je hilang malu dia? Syauqina...Syauqina.


*** sekarang***

            “ I could still remember kali pertama awak kenyit mata pada saya.”
Elman mengaku. Qi tergelak. Tangannya menekup mulutnya. Dia pun ingat waktu itu. Entah kenapa, masa mula-mula masuk pejabat Elman nak bagi surat itu, dia sangatlah malu, Namun, setelah  Elman menerima surat itu, malunya melayang entah ke mana. Berani juga dia main kenyit-kenyit mata.

            “Spontan tu tau.”
            “Saya pun ingat lagi apa awak tulis atas surat awak tu...”Acah Elman. Qi memegang pipinya, panas!

            “Haha, awak jangan ungkit, saya malu pulak tiba-tiba.”

            “Dear boss, I saw you. So...it’s a yes.I would like you to be the best husband for me,  be my sunshine, my bidadara, my bestfriend, and my prince charming. One more thing, my pilot throughout this journey. Your soon to be wife, Qi.  Hah, hebat tak ingatan saya?”

Elman selamba sahaja menuturkan apa yang dicoretkan Qi pada tiga tahun yang lalu. Qi menghantuk kepalanya perlahan pada dashboard. Malu weyh! Sampai sekarang terasa malunya.

“Dah dah, sudah. Jangan hantuk dahi tu, dah sampai rumah Tok Wan ni.”
Kata-kata Elman membuatkan Qi memandang sekelilingnya. A’ahlah! Dah sampai pun, asyik berborak dan mengimbau memori daun pisang membuatkan dia tidak sedar yang mereka sudah tiba di Kota Bharu. Perkarangan villa itu dimasuki.

“Lepas jumpa semua, lepas solat je, kita pergi panjat pokok kelapa! Deal!”
Hilang sudah malu dia tadi. Elman memakir kereta pada bawah garaj dan memandang isterinya itu. Dahi Qi diusap, hantuk sedikit pun dah merah ni.

“Tak nak panjat! Awak tu bukannya pandai anyam ketupat pun! Buang karan saya panjat.”

“Alaa...tapi tapi...awak dah janji.”

“Nan hado! Saya pura-pura je tadi pagi, kalau saya tak cakap apa yang awak nak dengar, sampai ke subuh saya tak dapat tidur.”

Qi tarik muka cemberut. Elman tayang muka paling jahatnya. Haha, memang sampai ke kiamat aku tak akan panjat pokok kelapa.

“Awak...baby  nak makan ketupat yang dianyam dengan daun yang daddy dia ambil sendiri atas pokok.”
Lembut sahaja Qi bersuara. Elman yang baru ingin membuka mulut untuk menjawab itu menutup kembali mulutnya. Hah!! Apa dia??? Qi ni mengigau ke?

“Eh, bila awak mengandung ni? Bukan tak puasa ke?”
Qi tayang muka cheeky.Itulah Elman ni, bukan dia nak ambil tahu hal isteri dia ni.

“Saya tak puasa sebab saya morning sickness. Awak tu tidur mati, saya bangun muntah-muntah pun awak tak sedar dunia.”

“Eh?”
Elman masih keliru. Wah, tiga tahun dia kahwin, tahun ketiga dah dapat goodnews.
Qi mencapai tangan Elman lalu dilekapkan pada atas perutnya.

“Dua bulan setengah, awak. Saya menyinga sebab ada dia ni tahu. I don’t feel that comfy anymore.”

Elman memeluk Qi dari sisi. Pipi Qi dikucup halus.

The best eid gift ever, dear. Best thing ever happened to me, my bidadari.”
Elman berkata lembut. Qi tersenyum lebar. Tangan Elman diperutnya diusap sayang.

“Bidadari pulak ye? Tak ada dah singa?”
“Singa datang balik lepas our lil angel keluar, okay? Dah, jom turun. Saya nak panjat pokok, bagi bidadari dengan lil angel makan ketupat bawang!”

“Itu dia...rela hati nampak.” Qi menyakat.

“Tak nak orang panjat pokok nyiuq nampak!”  Elman membalas sedas. Qi terdiam.

“Singa tu dah pergi kat awak lah, Elman.”

“Penyakit menyakat tu dah bluetooth kat awak jugak, Qi.”

Dan, mereka berdua berlalu ke rumah Tok Wan. Heh, rumah? Maaf, Villa Tok Wan.

When the journey is long, and you are with your loved ones, there’s nothing better to do other than talking about  some sweet old memories. It would make the  journey shorter, the love sweeter, and the heart to flutter like the first time you fell in love with each other.

~The End~

P/S :  Eid Mubarak, friends. This story is not too concentrated on the Eid celebration, but merely about two people recalling some good old times and having their own laughter session while driving home. Hope this laid back story made your day more meaningful. Selamat Hari Raya, Maaf Zahir dan Batin. Pulang kampung, pandu dengan selamat, ya!




21 comments:

  1. Best Eid edition, Shamien! Sweet sgt penuh dgn gula2...

    ReplyDelete
  2. Sweet la citer ni! Love it ;)

    ~ma

    ReplyDelete
  3. Serious cerita ni best gila ! Idea akak bnyk dn menarik :)

    ReplyDelete
  4. best! :D

    -athirah-

    ReplyDelete
  5. nice~
    sweet~
    suka cerita jumpa ajak kahwin. haha

    ReplyDelete
  6. anyway, ini versi raya, kan?
    versi penuh tajuk apa eh?

    ReplyDelete
  7. Cik n : sorry dear, ni cerpen saja, takde versi penuh dear

    ReplyDelete
  8. Bez..great...winnn.luv it...=sis shida=

    ReplyDelete
  9. Cerita ni ada campur ngan gula... Sweet sngt2... Hahahaha! Thumb up shamien.. ;)

    ReplyDelete
  10. 2 thumbs up. cerita ni sweet mcm lolipop..
    btw, selamat hari raya!!

    ReplyDelete
  11. ya ampunnn..smua crita dlm ni sweet n best bangat..thumbs up!!

    -Yannie-

    ReplyDelete
  12. omoooo..sweet sangat..senyum tak sudah bace cerpen nie..thumbs up!! :)

    ReplyDelete