Thursday, January 27, 2011

Kerana Rayyan 16




Seluruh ahli keluarga menunggu di hadapan I.C.U itu… dapat didengar satu tangisan yang amat sayu…

“Sayang,dah la tu…Rayyan akan selamat…”

Zafran dari tadi lagi cuba menenangkan Lea, namun, tangisan Lea semakin menjadi-jadi.

“Abang cakap senanglah! Bukan abang yang besarkan dia, ni!! SAYA!!Saya yang membesarkan dia, on my own! Abang tak tau yang saya boleh jadi gila kalau Rayyan tak dapat diselamatkan! Pasal Rayyanlah saya jadi pemaaf, saya tabah… semua kerana adanya Rayyan… kalau tak, JANGAN harap saya nak maafkan abang yang suka menuduh orang  membabi buta tu! Saya benci abang!”

Zafran tercengang dengan kata-kata Lea itu. Selama ini Lea tidak pernah meninggikan suara dengan Zafran. Ahli keluarga yang lain hanya melihat.

Zafran cuba menyentuh Lea. Namun, tangannya ditepis.

“Don`t touch me!”

Lea merengus.

“Ana… don`t be pessimistic… doa Ana yang penting sekarang ni… hanya Tuhan yang boleh tolong kita!”

Zafran memaut bahu Lea. Dia mendudukkan Lea ke atas kerusi.

Lea meraup mukanya.

“I`m sorry…I slipped just now…Lea tak berniat nak berkasar dengan abang…”

Zafran tak dapat tahan tangisnya. Lea dipeluk erat.

“I`m sorry sayang, I`m sorry for all the worse things that I had done to you!”

Zafran menangis dibahu Lea. Lea memeluknya erat.

“Lea sayang Rayyan… I just can`t imagine living without her…I just…can`t!”

Zafran memandang Lea. Dia mengucup dahi isterinya…

“Trust me, Rayyan is a strong girl dear, she can go through all these…have some faith in her..”

Lea mengangguk dan kembali memandang Zafran,;

“Abang, terima kasih sebab terima Lea kembali…”
Zafran menggenggam erat tangan Lea…

“Salah abang Lea, salah abang yang melepaskan Lea dulu…come here..”

Zafran menarik Lea dan menyandarkan kepala Lea di bahunya …Lea ditepuk-tepuk perlahan.

“Sayang releks ye, jangan stress,abang ada ni…”

Perlahan-lahan, Lea memejamkan matanya…dia rasa tenang dan damai apabila mendengar detakan jantung Zafran….


***

“ Uncle Luth…Kak Ray macam mana?”

Esha bertanya khabar setelah dirinya mendapat rawatan.

Dia hanya terkehel tangan kiri dan terhantuk di kepala…itu sahaja…

“Rayyan tengah diberi rawatan…she`s quite critical…”

Esha menitiskan air mata. Dia melabuhkan punggung di sisi papanya. Mummynya tak ikut…teman nenda dan grandad kat rumah…

“Esha? Sayang ok kan?”

Esha memandang papannya…dia sekadar menganggu k…matanya terjatuh pada Mama Lea yang tertidur di bahu papanya…at least, ada jugak kan benda baik?

Tiba-tiba, air matanya kembali menitis…

Zafran menyeka air mata di pipi mulus anaknya itu…

“Hey, kenapa nangis ni? Tak comel dah anak dara papa ni? Wipe off your tears..”

Zafran memujuk Esha…

“Pa…se..sepatutnya…E..sya..hik..hik..Esya yang… ada …kat..tem..hikhik..tempat kak Ray! Esha yang …sepatutnya kena langgar tadi!”

Zafran merangkul Esha dengan tangan kirinya…rambut Esha dielus-elusnya…

“Dah…kita tak boleh lawan takdirkan? Tak baiklah macam ni, Allah maha perancang, He knows the best for us, okay sayang?”

Esha mengangguk. Dia memeluk papanya.

“I love you papa…”

Zafran tersenyum…kepala Esha dikucupnya..

“Love you too, dear”

Esha mencium pipi papanya.

Luth menghampiri mereka.

“Zaf, aku nak balik dah ni, esok Dania sekolah…Esha, come …balik dengan uncle..”

Luth turut mengajak Esha…Esha memandang papanya…

“Dah, Esha balik and have a good rest, papa dengan mama tunggu sini…”

Esha mengangguk. Dia mencari kelibat sepupunya. Tangan Danish dipegangnya. Danish membalas.

“Dah, jangan nangis…”

Pujuk Danish.

Danial datang seraya tangannya menyentuh kepala Esha.

Dania pula memegang tangan Danial erat.Esha rasa bahagia. Sebelum ni hidup dia ada seorang abang saja...sekarang, ada sepupu-sepupu...


***

“Sayang, Sayang…”

Lea menggenyeh matanya.

“Rayyan is out of danger…”

Lea yang tadinya masih mengantuk, terus hilang mengantuknya …dia pantas menoleh ke arah Zafran.

“Yes dear, she made it!”

Ujar Zafran sambil memeluk Lea...Lea tersenyum bahagia...

‘alhamdulillah..’

“Can...can we see her?”

Zafran mengangguk...doktor dah bagi kebenaran tadi...

“Jom!”

Zafran menarik tangan Lea ke arah wad Rayyan ditempatkan.


***


Lea mengusap-usap dahi Rayyan yang masih lena itu. Kesan bius agaknya.

Perlahan-lahan Rayyan mencelikkan matanya...

Wajah pertamanya yang dipandangnya adalah wajah sembab mamanya...

“Ma...ma..”

Bukan main perit lagi Rayyan rasa untuk bertutur. Setiap tulangnya dirasakan mencucuk-cucuk. Hanya tuhan yang tahu betapa sakitnya Rayyan rasakan.

“Mama ada sayang, papa pun ada...”

Rayyan menoleh sedikit ke sebelah kanan katilnya...papanya sedang senyum ke arahnya...dia cuba untuk senyum balik ...tapi tidak lama, sakit...

“Pa...pa?”

Rayyan menitiskan airmatanya...papa? Alhamdulillah...

Zafran memegang lembut tangan Rayyan...

“Papa ada kat sini, sayang...Rayyan rehat ya...papa dan mama teman kat sini...”

Zafran mengusap-usap kepala Rayyan...perlahan-lahan Rayyan memejamkan matanya.

Hatinya lega...papa dah terima dirinya...

“Papa sayang Rayyan...get well soon okay...”

Zafran membisikkan kata-kata tersebut di telinga Rayyan...


***



“Doc, betul saya boleh balik hari ni?”

Rayyan tanya doktor tu balik. Kali ni dah masuk kali yang ke lima Rayyan tanya doktor tu.

“Rayyan...kalau awak tanya saya lagi, saya kurung awak kat hospital ni tau!”

Rayyan mencebik...

‘EY, doktor muda yang kacak lagi handsome ni, nak main ugut-ugut pulak!’

Rayyan membentak dalam hati.

“Saya tahu saya ni comel doc, tapi takyah la kurung saya kat hospital grandad saya ni...dah muak dah saya asyik duk menghadap muka doc selama 2 minggu ni tau!”

Selamba Rayyan menjawab doktor tu...doktor tu pulak, sabar ajalah...

“Ha, cepat...saya nak train awak catwalk ni...cepat-cepat, tadi kata dah muak tengok muka saya kan? Sekarang...lagi cepat habis theraphy awak ni, lagi cepat awak tak nampak muka handsome saya ni...”

Rayyan menahan gelak...nak merajuk ke doc?

“Alala Doc, kalau saya yang merajuk tak apa lah, saya kan memang comel...tapi kalau Doc yang merajuk, baby yang baru lahir tengok pun dia nangis tau! Buruk gilerr...”

Kata Rayyan sambil mengesot turun dari katilnya...tangan doktor tersebut dipegangnya erat...takut tersembam kat sini...sah-sah pakcik yang pakai kot putih ni ketawa guling-guling!

“Banyak cakap kamu ni! Saya pakaikan lipstik cili ka mulut tu nak?”

Dr. Adryan memegang tangan Rayyan. Makcik Rayyan ni tak stabil lagi...

Rayyan dibawanya ke arah rel...biar dia bergantung kat situ masa nak jalan...

“La...Ada ek lipstik tu, under sapa? MAC? Maybelline? Estee Lauder?”

Dr. Adryan dah tepuk dahi...banyak mulut betul budak kecik ni!

“Kamu ni kan...boleh jadi lawyer la?”

Adryan berkata-kata sambil memerhatikan Rayyan mengimbangkan dirinya.

“Lawyer? Well doc...saya memang berbakat...haha”

Ada lagi yang nak dijawabnya...Rayyan,Rayyan...

“Tak habis lagi ayat saya tadi...worn-out-lawyer...you know, the expired one la...Lawyer buruk!”

Rayyan dah bagi deathly smirk dia kat Dr. Adryan...dia menjelirkan lidah.

“Doc, saya janji ni...bila saya dah stabil balik jalan...saya nak kejar doc! Sekarang...doc still lagi selamat!”

Rayyan buat muka...alala...cutenya....

“Pergh! Larat ke Rayyan...saya ni juara pecut tau! I mean, masa zaman sekolah dulu...tanya aja Adryan William Tan Sri Abdullah...siapa yang tak kenal...Raja pecut kat MARA TGB woo...jangan pandang saya sebelah mata ye!”

Adryan ni nak membangga diri ke hapa?

“Boleh Blah la dengan title awk tu, Dr. Sayang ...saya..tak...heran!”

Rayyan siap bagi thumbs down kat Adryan...

“OK then! Saya cabar awak ni Rayyan...kejar saya sampai dapat, bila awak dah dapat balik la kaki awak tu...ye... nanti saya tuntut janji ni tau! Kita lumba dalam hospital ni...Amacam??Set?”

Adryan bagi double-jerk kat Rayyan...Rayyan pulak kasi triple - jerk...class gitu!!

“Set! Tapi doc...tak kena marah kat grandad ke?”

Grandad kan Dean merangkap Owner Hospital ni...

“Awak ni...Grandad awak tu...datuk sedara saya...dia ok punyalah...sayakan nak bagi semangat kat awak ni...supaya membuak-buak siket nak jalan elok-elok balik!”

La...cucu sedara grandad rupanya...I see...hoho...grandad ni...angkut semua dia punya relatif jadi doktor ek?haha....

“Oit! Dah sampai mana pulak tu...dah-dah, taa...tih...taa...tih...”

Adryan sengaja mengusik Rayyan...

“Tak buat sound effect budak belajar jalan pun tak apa...”

Rayyan sound balik Adryan...bising aja doc ni sorang!

“Suka hati saya la, jalan...jangan duk berhenti aja...kalau macam ni punya lembik awak ni...konfirm saya yang menang bila race nanti!”

Kata-kata Adryan buat Rayyan terbakar...

“Hoho...jangan terkejut kalau saya menang ya nanti...kalau saya menang, saya taja doc makan kat rumah saya...”

Rayyan berkata-kata dengan megahnya.

Haha...jangan harap la Rayyan nak keluarkan duit nak makan kat restoren berbintang-bintang...kat rumah makanan lagi 10-star tau!

“Hmm...bestnya...ok...kalau saya pulak yang menang, saya terus masuk meminang awak!”

‘Erp!’

Rayyan terlepas pegangan terhadap rel tu...dia hilang balance...dan dush!

Dah macam nangka yang baru masak dia tersembam ke lantai...

Kuss semangat weyh...pak cik ni nak masuk meminang !! Seram...

“Apala awak ni Rayyan...saya baru aja cakap meminang, tu pun dah kena distract...pay attention! hahaha...rugi saya tak rekod tadi...haih...”

Rayyan rasa macam nak jadi Hulk versi perempuan...Hulkiah gitu...haha...

Kan dah kata tadi...Dr.Adryan ni dah guling-guling dah tu ...huhu...

“Gelak..gelak...oh...Hai Grandad!!”

Rayyan berpura-pura menyapa Dr. Adam yang sememangnya tak wujud kat situ.

Dr. Adryan cepat-cepat bangun...nak mati kalau datuk sedara dia yang macho tu nampak dia terguling-guling atas lantai? 

Maunya tak kena leter...ye lah...Anak Board of Director Hospital ni kena marah dengan Director Hospital...Maunya Puan Sri Dr. Dahlia a.k.a mama Adryan (Board of Director) ni bertukar menjadi mesin membuat kerepek!

‘padan muka dr. Adryan ni...hidup-hidup kena tipu kat aku!’

Rayyan tersenyum dalam hati...

Dr. Adryan mencari kelibat Dr. Adam...

‘Kenapa takde...ke...’

Matanya memandang ke arah Rayyan yang dah tarik senyum....

“Hahaha....huhu...Dr. Adryan kena tipu kat Rayyan ...haha...umur baru berapa?  Ha...nak masuk 30 tahun dah kena tipu kat budak yang baru nak masuk 19 tahun ...ish3...kesian!!”

Rayyan memerli Adryan..

What goes around, comes around....Adryan pun tersenyum sama,...

'Rayyan,Rayyan...tak pernah lagi jumpa patient yang gila-gila macam ni...'

Gumam Adryan dakam hati...

“Hai, dah...dah 2 jam dah ni...jom, balik bilik awak...petang ni awak discharge...”

Dr. Adryan meletakkan Rayyan ke atas wheelchair...nurse masuk sebab nak tolak Rayyan, namun Adryan menghalang..

“Tak apa Sister, saya tolak budak ni hari ni...”

Rayyan layan aja...asalkan ada orang tolong tolak...haih, tak puas kot naik baby stroller masa kecik-kecik dulu...

“Doc...tolak la laju-laju siket...testudinidae pun laju lagi dari ni tau!”

Dr, Adryan hanya menggeleng kepala dengan telatah Rayyan...

“Cik Adik, testudinidae a.k.a Tortoise tu...tak patah kaki macam awak pun dia lambat...senyap ajalah, wheelchair is not made for racing!Neither for speeding!”

Rayyan mengetap bibir...kalau nurse tadi...ok aja aku suruh laju pun...bencilah Adryan ni!

“Ha...tu duk mengata saya dalam hati la tu kan?”

Urk! Bull`s eye punya tekaan...tak berapa nak useful punya doktor...pergh! Boleh jalan...

“Mana ada...saya just tak sabar nak balik tidur kat atas katil saya...”

Adryan menggelengkan kepalanya lagi...memang boleh dapat gegaran otak kalau semua pesakit dia perangai macam Rayyan...

“OK...kita dah sampai kat bilik ‘kesayangan’ awak selama 2 minggu ni...ha, mana korset?? Meh saya pakaikan...tulang belakang awak tu tak berapa nak straight...haha...kesian dia...”

Kalau boleh nampak, memang dah ada asap berkepul-kepul kat telinga Rayyan sekarang...

‘Aku sepak jugak Dr. ni nanti...panas...panas...’

Rayyan mengibas-ngibas bajunya...korset yang sememangnya untuk membetulkan postur badannya dihulur kepada Dr, Adryan...

“Tak payah la duk kibas macam tu baju...susah saya nak pakaikan ni...”

Rayyan tarik muncung dia...

‘membebel aja pak cik ni dari tadi...dia jugak yang kasi aku HOT!’

Rayyan menggumam dalam hati...

Adryan menyarungkan korset tu di atas t-shirt Rayyan...gila ke nak selak baju anak dara orang? Kalau dah jadi bini sendiri tak apalah...hmmm...bini ek? Not bad...

“Ketat sangatla...”

Rayyan mengadu...Adryan membuka balik korset tu...dia longgarkan sedikit.

“Ok...just nice...thanks...”

Dr. Adryan tersenyum manis ke arah Rayyan...

“You`re most welcome, dear...”



Tiba-tiba pintu bilik terkuak....muncul grandad, mama, dan papanya..

“Mama...papa...grandad...jom balik!”

Belum sempat mama dan papanya nak bagi salam Rayyan dah ajak balik...Lea memandang Zafran...Zafran pandang Lea...alahai...

“So, Ryan...did she behaved herself today??”

Tanya Grandad kepada Dr, Adryan.

“Yes Ayah Tok...I mean Doc..”

Cover-cover...Dr. Adam dah jeling maut tu...

“Bagus cucu grandad ni...okay, Zafran..Lea...dah excited benar tu nak balik si Rayyan ni...dah-dah, balik...
semasa kamu ada kat sini Rayyan, semua nurse dengan doktor pening...kamu ni cakap aja kerjanya 24 jam...tak letih-letih betul!”

Rayyan tersengih...memang dia jadi banyak cakap masa kat sepital ni...

“Boring grandad...dah tak dapat nak elak dah...tak caya, tanyalah cucu sedara kesayangan grandad ni...memang saya buli dia habis-habis...puas hati saya..”

Semua tergelak...Rayyan,Rayyan...dah jadi banyak cakap sekarang...

“Ok sayang, jom, kita balik...abang, angkat beg dia...biar saya tolak dia...”

Kata Lea sambil memegang handle wheelchair Rayyan...

“Tak...abang tolak Rayyan, sayang yang pegang beg...”

Zafran menolak arahan Lea tadi...

“La...kan abang dah janji dalam kereta tadi...Lea tolak, abang yang pegang beg! Tak payah la nak pura-pura lupa...”

Lea membentak...janji dah kan tadi...huuu,,,

“Mana ada...abang tak cakap pun promise tau...”

Zafran pun taknak mengalah...

Rayyan dah stress....

“Dr. Adryan...jom tolak saya...laju-laju yea kali ni...”

Adryan hanya mengangguk...terus Lea dan Zafran berhenti bertekak...

“Tengok...abang punya pasal la ni...”

Lea menghentakkan kakinya...alala...comel jugak...sebijik macam Rayyan.

Chupp!Terus merah pipi Lea...tak jadi dah nak merajuk. Zafran dengan selamba pergi kiss pipi Lea depan Dr. Adam dan Dr. Adryan.

“Dah...tak payah merajuk...comel sangat, abang geram...”

Dan mereka berlalu keluar dari hospital ni...

“HuARGGHH!!! FRESH AIR!!Bye Dr. Adryan!!”

Rayyan tata kat Dr, Adryan yang tercegat kat lobi hospital tu , dia berdiri di tepi Dr.Adam yang turut sama tata kat Rayyan...sehinggalah kereta tersebut berlalu pergi.

Dr. Adam memandang Adryan...

“So? She`s so adorable right?”

Adryan memandang muka Dr. Adam tak percaya...

"Ha? Who? Rayyan?"
Banyak betul soalan Adryan jat Ayah Tok dia.

Dr. Adam hanya mengangguk.

“Yes, she is. But she`s my patient, Ayah Tok...”

Dr. Adam tersenyum penuh makna. Adryan dah rasa gelisah .

“She is your patient, but before that...she is a human being...Two weeks is more than enough to fall for someone, son!”

Dr. Adam menepuk bahu Adryan.

Adryan menggelengkan kepalanya...IMPOSSIBLE...

“ She`s the same age with my youngest sister,old man!”

Adryan masih lagi menegakkan faktanya.

Dr, Adam tersenyum.

“True love can blind you but at the same time if you let it, it can also open your eyes.”

Perghh! Orang tua ni,semenjak kahwin...dah nak jadi penanam bunga setia pulak...berbunga gila ayat dia tu...

“I`m not ready yet for that sorts of love, Ayah Tok...”

Adryan mengorak langkahnya ke arah cafeteria..

“ Ryan!! Remember this...the most important things to do in the world are to get something to eat, something to drink and somebody to love you. Without these, you`ll never achieve satisfaction on this world, you know!”

Dr. Adam melaung kepada Adryan.Adryan hanya tersenyum sambil menggaru sedikit kepalanya...ayah tok, ayah tok...kuat betul jiwang dia...

Rayyan...look at what you had put me into...ayah tok dah salah faham ni...habislah aku...janganlah sampai ke telinga mama...oh God! Help me...

Adryan terus melangkah ke kafeteria...dia masih lagi muda apa...baru 30 tahun...chill la!

10 comments:

  1. whoaaa..
    mmg sungguh byk cakap i rayyan ni haa..
    muehehehe..

    ReplyDelete
  2. zatie...LIA..haha...korang x nangis kan kali ni? Kalau nangis tu, tak lama lagi la 2 nak kena masuk sepita lhappy tg. Rambutan...

    ReplyDelete
  3. hoho... 11 thun beza? menarik nih..
    I like Dr. Adryan~ ;p

    ReplyDelete
  4. huhu best awin...best sgt2..talkative betol si rayyan tu..hehe..btw dr adryan ni watak baru ke?

    ReplyDelete
  5. waahh..rayyan dah jmpa kekasih hati..hehhe

    ReplyDelete
  6. so sweet....gelak pun ada gan telatah rayyan...epi before buat air mata...yeh...today senyum terukir...cantik lah tu...rayyan + adryan....dah dekat2 nama diaorg....!!! nak g,....
    ambil kesempatan baca citer nie before kuliah

    ReplyDelete
  7. kelakar betullah dgn rayyan
    ni ada je jawapan dia.
    nk lagi cepat sambungye...

    ReplyDelete
  8. ayat mcm childish sgt...tau la muda belia lg ..tp mcm x brape sesuaaaaiii...nk gurau2 gitu....hanya pendapat...

    ReplyDelete
  9. bestnyaaaaa...ada citer pasal doc n rayyan x?

    ReplyDelete