Monday, December 23, 2013

Si baju merah : Cerpen pendek

 



                Shh...diam sekejap.” Si baju merah berseluar putih bersuara. Tiga lagi pasang mata bundar memandangnya dengan penuh tanda soal.

            “Bulu roma aku...menegak...” Kata si baju merah seluar putih tadi. Tuan milik tiga pasang mata tadi sudah menarik nafas dalam-dalam. Uh-oh!

            Kemudian, mata si baju merah sudah tertancap ke arah pemilik mata bundar pertama yang memakai cermin mata. Pandangannya tajam.

            “Dia ada kat te...tepi...kau...” Si specky sudah menelan liur. Jantungnya berdetak hebat. Bibirnya diketap kejap dan dia dapat rasakan renik-renik peluh membasahi dahinya. Hatinya tidak habis-habis membaca doa agar benda di tepinya itu pergi main jauh-jauh.

            Lagi dua pasang mata sudah cepat-cepat merayap ke atas katil. Si specky di tinggalkan keseorang di atas lantai itu.

            “Dia...dia ada kat mana???” Dia bertanya kepada si baju merah tadi, yang juga sudah memanjat ke atas katil di hadapannya itu. 

            “Kanan kau, 45 darjah ke belakang. Kau, pergi ambil selipar jepun kat luar. Kau pulak, ambik penyapu.” Arah si baju merah kepada dua kekanak ribena di atas katil, belakang si specky.
 
            “Aku takut...nanti dia terbang camna?” Si mata coklat bertanya. Si baju merah sudah mengangkat bahu.

            “Selagi dia tak terbang, baik kau cepat. Aku cuak ni wey!!” Si specky berkata sambil mengetap giginya. Bergegar satu bilik itu dengan raungan si specky tadi. 

            “Penyapu kau bukan kena curi ke?” Si papan bertanya kepada si specky. Si baju merah sudah mengetap bibirnya. Si specky sudah pucat mukanya.

            “Kau capai ajalah apa-apa pun! Cepatlah! Nanti dia lari tak lena aku nak tidur!” Si specky meraung.

            “Ok-ok!” Lalu si mata coklat dan si papan berlalu mencapai apa yang disuruh si baju merah tadi. Si specky sudah tidak keruan di atas lantai itu, si baju merah tidak tahu bagaimana lagi caranya ingin membantu si specky  itu.

            “Dia kat mana dah tu?” Tanya si specky, badan masih keras kejung ditempatnya, takut jika bergerak sedikit benda itu akan pergi ke arahnya.

            You don’t wanna know that.” Kata si baju merah dengan nada yang menyeramkan. Si specky menelan liur kesat. Homai...homai!! Mak!!!!

            “Selipar siapa nak guna ni?” Tanya si mata coklat dari luar bilik. 

            “Aku punya. Berat sikit. Senang dia nak mampus.” Jawab si baju merah, konfiden. Si mata coklat cepat-cepat menghulurkan selipar jepun putih biru yang dibeli di kedai runcit Pak Ali itu ke tangan si baju merah yang sudah menunggu di muka pintu itu.

            “Aku tunggu luar.” Kata si mata coklat. Si baju merah sudah mengangguk laju-laju. Matanya tajam memandang ke benda yang berada di belakang si specky  tadi. Selipar jepun di tangan kanannya di angkat tinggi-tinggi. 

            “Bila aku kata lari, kau lari.” Kata si baju merah tegas. Si specky angguk laju-laju. Nyawanya sudah di hujung tanduk. 

            Si baju merah menyalurkan semua kuasanya ke selipar jepun itu. Mata tepat pada benda berwarna coklat macam buah kurma itu. Adrenalinnya mengalir lancar ke tangan kanannya.

            “Lari!!” “Arghhhhhhhhhhhhhhh!!!” Serentak itu si specky memanjat naik ke atas meja studi. Matanya memandang si baju merah yang sudah dirasuk jin pembunuh itu. Aura psycopathnya tersebar ke seluruh ruangan bilik itu.

            “Hamek kau! Warghhh! Mati! Mati! Nah!! Masuk lagi bilik ni! Rasakan!!! Grrrr!!!” Mulut si baju merah tidak berhenti dari meluahkan rasa geram terhadap benda yang menjadi mangsa selipar jepunnya itu. Selipar jepunnya itu bertalu-talu dijatuhkan ke tubuh lipas yang mengacau ketenteraman awam bilik tersebut.

            “Pheww...dah, angkat buang Mr. Roach tu. Penat aku, adehh.” Kata si baju merah sambil mencampakkan selipar jepunnya tadi kembali ke luar bilik. Si mata coklat sudah cepat-cepat masuk dan mencari kertas. Kertas dijumpai dan diserahkan kepada si papan. Si papan dengan beraninya menarik badan yang sudah tiada rupa itu lalu digumpal bersama kertas tadi. Kertas itu dicampakkan ke dalam tong sampah. 

            Si specky turun dari meja studinya dan mencapai sehelai kain buruk. Lantai ‘tempat kejadian’ tadi dilap dengan penuh semangat, menghilangkan segala jenis bukti bahawa telah terjadinya suatu pembunuhan kejam oleh si baju merah tadi. Kemudian, mereka kembali membuat bulatan yang terpecah tadi.

            Kisah si benda merayap berwarna coklat seperti warna kurma itu dilupakan. Kalau dia muncul lagi, maka lagi sekalilah rutin tadi akan diulangi. Muahahaha...



P/S : Saya paling anti lipas! Yucks!

9 comments:

  1. Deme sume bersubahat dlm pembunuhan terancang... kikiki~

    ReplyDelete
  2. haha, kisah benar?

    ReplyDelete
  3. Tang selipar jepun and psycopath tu yes, very very very true!

    ReplyDelete
  4. Haha..ingat ape laa tadi..lipas upeynye..

    ReplyDelete
  5. was reading half way and kind of dah dapat agak... since baca status fb semalam pasal lipas tu... hehehe

    ReplyDelete
  6. when you mention selipar jepun and macam mana kalau dia terbang? tu dah jadi sangat obvious yang bende tu memang lipas.haahaa.
    but good try then ;)

    ReplyDelete
  7. asalamualaikum....comel n funny.he3

    ReplyDelete
  8. ingatkan hantu....sbb part yg ckp ''bulu roma aku menegak''

    ReplyDelete